Debatt: 

Målsettingen med prosjekt Stad skipstunnel er å forbedre fremkommelighet og sikkerhet for sjøtransport forbi Stad. Her fra tunnelåpningen i Kjøde.

Stad Skipstunnel: – Et politisk kinderegg som oppfyller mer enn tre valgløfter

– Stad Skipstunnel bør oppfattes som et politisk Kinderegg som oppfyller mer enn tre valgløfter. Prosjektet leverer både på sjøsikkerhet og et stort knippe av tidsaktuelle saker innenfor: Sikkerhetspolitikk og forsvar, miljø og klima samt nærings og regionalpolitikk, skriver styreleder i Sula FRP, Henrik Dalelid Vedde, i sin kronikk.  

Publisert

Helt siden vikingtiden har halvøyen Stad som stikker som en knyttneve ut havet, skapt hodebry for seilende langs kysten. Historien om vikingene som drog båtene fra Leikanger i nord til Drage på sørsiden for å unngå det værharde stadthavet er like aktuelt i dag som for over tusen år siden. Høy sjø med bølgereflekser skaper krevende forhold for norsk skipsfart 90–100 dager i året. 

Regjeringen bevilget i 2013 én milliard kroner til bygging av Stad Skips tunnel med byggestart i 2018 senere 2022, i skrivende stund er forventet byggestart 2025. Stad Skipstunnel har vært omstridt og debattert både før og etter vedtaket om bygging. Ulike analyser, rapporter, kjendisøkonomer, redaktører og journalister har kappes om å hylle eller kritisere prosjektet. 

Skal 2025 bli året der den første dynamittsalven utgjør startskuddet for realiseringen av verdens første skipstunnel?

Maritime næring, en nasjonal verdiskaper

Henrik Dalelid Vedde er styreleder i Råseil Konsult og styreleder i Sula FRP.

Den maritime næringen er livsnerven for kystsamfunn og en kraftig propell for den nasjonale økonomien, fra kjølen blir strukket innaskjærs til fartøyet med mannskap skaper verdier globalt. 

Maritim næring inkludert norske underleverandører, sto for en samlet verdiskaping på 252 milliarder kroner i 2022. I henhold til en ringvirkningsanalyse utarbeidet av NyAnalyse på oppdrag fra Maritimt Forum, skaper næringen direkte og indirekte over 150 tusen arbeidsplasser i Norge og bidro i 2022 med 52 milliarder kroner i direkte og indirekte skatter og avgifter. 

Dette skattebidraget tilsvarer to tredjedeler av Norges samlede forsvarsbudsjett, og kunne eksempelvis dekket kostnadene knyttet til bygging av Follobanen, Innovasjon Norges årlige budsjett og finansiert byggingen av Nasjonalmuseet. Spesielt i Rogaland, Vestland og Møre og Romsdal skaper maritime bedrifter store verdier i form av arbeidsplasser og samfunnsutvikling. 

Så hvorfor må en av Norges mest verdiskapende næringer ha «ishud på skroget» for å trenge igjennom nasjonalt? For å få tilskuddene og rammebetingelsene de trenger for å levere konkurransedyktige tjenester i et internasjonalt marked. 

Et nytt perspektiv i debatten 

Debatten har manglet flere viktige perspektiver som; hvordan implementerer vi den maritime næringen inn i fremtiden? Ikke bare teknologisk, næringspolitisk, men også i et forsvarspolitisk og sikkerhetspolitisk perspektiv. 

Byggingen av Stad Skipstunnel vil her være en gamechanger. I lys av dagens geopolitiske situasjonen kan vi nå tilføre realiseringen av skipstunnelen et nytt og vektig argumentet: Forsvarssikkerhet. Stad Skipstunnel vil sikre og trygge forflytning av våre og de alliertes krigsskip. Med endringene i klimaet som medfører mer ustabilt vær fremover, kan unødvendig tidsbruk få uante konsekvenser for vår sikkerhet og forsvarsevne. 

En tunnel vil skape forutsigbarhet og gi en trygg og farbar farled gjennom et av Norges mest værutsatte og farlige kystområder. 

Kan realisere potensialet for vekst og verdiskapning

Stad Skipstunnel fremstår i dag som et velbegrunnet prosjekt med flere formål og brukere. I tillegg til nevnte argumenter vedrørende sikkerhet og forsvarsevne er det flere viktige og tungtveiende argumenter som kan trekkes frem. Miljøgevinsten ved å gi skip en direkte rute gjennom tunnelen reduserer drivstofforbruk og utslipp. 

I tillegg kan det tilrettelegges for fylling av ikke fossilt brennstoff i et område hvor 90 prosent av nærskipsflåten passerer, et solid løft for ambisjonen om nullutslipp. Sist men ikke minst mulighetene prosjektet gir for regional vekst og utvikling. Dette kan demme opp og motvirke de demografiske utfordringene mange kystkommuner i regionen sliter med. 

Det å tilrettelegge for sjøtransport og offentlig transport sjøveien, vil skape arbeidsplasser, knyte sammen bo og arbeidsmarked og skape grobunn for næringsklynger og kompetansemiljø. Stad Skipstunnel kan realisere potensialet for vekst og verdiskaping langs kysten for mange generasjoner i lang tid fremover. Tunnelen vil også legge til rette for turistnæringen, både som ingeniørbragd og destinasjon av internasjonal interesse. 

Politisk kinderegg som oppfyller mer enn tre valgløfter

Stad Skipstunnel bør oppfattes som et politisk Kinderegg som oppfyller mer enn tre valgløfter. Prosjektet leverer både på sjøsikkerhet og et stort knippe av tidsaktuelle saker innenfor: Sikkerhetspolitikk og forsvar, miljø og klima samt nærings og regionalpolitikk. 

Det er også viktig å understreke at en realisering av Stad Skipstunnel vil bidra til å oppfylle flere av Norges internasjonale forpliktelser. 

Utfordringen til de ulike programkomiteene, som skal meisle ut partiprogrammene for stortingsvalget 2025 blir derfor: Realisering av Stad Skipstunnel bør være skrevet i kursiv når partiprogrammene legges frem. 

Skal vi opprettholde vår posisjon globalt som førende skipsfartsnasjon, må det sentrale politiske organ være en støttespiller og ikke en bremsekloss for næringen.