Arendalsuka: 

Målsettingen med prosjekt Stad skipstunnel er å forbedre fremkommelighet og sikkerhet for sjøtransport forbi Stad. Her fra tunnelåpningen i Kjøde.

Sjøsikkerhet og beredskap er en viktig faktor

Arrangementet «Vi er klare for Stad Skipstunnel» under Arendalsuka ble arrangert i regi av Måløy Vekst og Kystrederiene. Styremedlem i Kystrederiene, Kåre Molvær, fokuserte på at skipstunnelen vil være en «game changer» når det gjelder beredskap og sjøsikkerhet.

Publisert Sist oppdatert

Regjeringen har gitt klarsignal til at Kystverket kan lyse ut anbudskonkurransen for bygging av Stad skipstunnel. 

– Planene om verdens første skipstunnel har allerede fått stor internasjonal oppmerksomhet, og interessen vil øke både i byggeperioden og når tunnelen er ferdig bygd. Kombinasjonen av naturopplevelser og ingeniørkunst vil lokke flere turister til regionen. Tenk å oppleve vestlandsfjordene våre i kombinasjon med verdens første skipstunnel, heter det i arrangementets introduksjon. 

Nødvendig for veksten

I september skal prosjektet ut på anbud, og byggingen av verdens første skipstunnel kan etter planen starte i 2025. 

Stad skipstunnel er det eneste store investeringsprosjektet i Nasjonal transportplan (NTP) innenfor sjøtransport, og er en forutsetning for å binde Vestlandet sammen sjøveien og øke sikkerheten for de sjøfarende. 

– Sjøen er fremtidens transportåre, og realisering av Stad skipstunnel er nødvendig for å realisere den veksten Norge ønsker i kyst- og havnæringene, het det i arrangementets introduksjon. 

En «game changer»

Kåre Molvær er styremedlem i Kystrederiene, som representerer over 1.100 fartøy og 9.000 sjøfolk. 

Han fokuserte i sitt innlegg på at Stad Skipstunell vil være en «game changer» når det gjelder beredskap og sjøsikkerhet. 

– I lys av den geopolitiske situasjonen og at fokus på beredskap øker, må det også gjenspeiles i det maritime. Norge har i tur og orden lagt ned kystfort i tur og orden samt Olavsvern i Tromsø samtlige nord for Stad. Den maritime beredskapen er i stor grad stasjonert i sør for Stad. «Putin trenger i kun å sjekke Yr-appen og vente på at det meldes storm ved Stad, så er Norges maritime beredskap satt sjakk matt. 

Molvær pekte på at vi har en situasjon med klimaforandring der været stadig blir mer uforutsigbart og ekstremt: 

– Derfor vil en realisering av Stad Skipstunnel gi sikker farled uansett vær samt sikre kort responstid uansett vær, sa han under sitt innlegg, mente Molvær. 

Forsvarsevnen styrkes 

– Total-forsvarsevnen til Norge styrkes ved bygging av Stad skipstunnel, vi får en sømløs infrastruktur som trygger logistikklinjene. I en krigssituasjon vil skipstunnelen være gunstig for våre allierte og ivareta våre internasjonale forpliktelser, sa administrerende direktør i Kystrederiene, Tor Arne Borge, videre. 

Kystdirektør Einar Vik Årseth uttalte at Kystverket mangler en reguleringsplan før de kan gå ut med anbud: 

– Det er stor interesse for masse og planlagt utlysning medio oktober med prekvalifisering av tilbydere for å kvalitetssikre byggeprosessen. Målsetting er at pris og tilbyder skal være klar til behandling av neste års statsbudsjett i oktober 2025. 

Kristina Hanssen, statssekretær Nærings- og fiskeridepartementet (AP), uttalte at ved kostnad over 5,1 milliarder kroner, går prosjekter tilbake til Stortinget. Med andre ord – en sannsynlighet for at ansvaret for realisering faller på regjeringen etter valget i 2025.