Illustrasjonen viser hvordan skipstunnelen vil se ut innvendig.

Disse vil bygge verdens første skipstunnel

Seks entreprenører ønsker å delta i konkurransen om å få bygge Stad skipstunnel. Blant entreprenørene er der to norske, en fransk, en spansk/norsk og to kinesiske tilbydere.

Publisert Sist oppdatert

– Vi er fornøyde med at så vidt mange og solide entreprenører ønsker å være med å konkurrere for å få bygge Stad skipstunnel. Det legger til rette for at vi får god konkurranse mellom tilbyderne, sier prosjektsjef for Stad skipstunnel i Kystverket, Harald Inge Johnsen i en pressemelding fra Kystverket.

I pressemeldinger står det at konkurransen ble lyst ut i november 2024. Da fristen for å levere forespørsel om å delta i konkurransen gikk ut 31. januar hadde følgende tilbydere (entreprenører/arbeidsfellesskap) meldt seg:

Tilbyder 1: Arbeidsfellesskap: Skanska Norge AS og Vassbakk og Stol AS (Norge)

Tilbyder 2: AF Gruppen Norge AS (Norge)

Tilbyder 3: Arbeidsfellesskap: PowerChina International Group Limited, Sichuan Road and Brigde Corporation Ltd., Sinohydro bureau 7. Ltd., PowerChina Huadong Engineering (Kina)

Tilbyder 4: Eiffage Genie Civil (Frankrike)

Tilbyder 5: Arbeidsfellesskap: China Road and Brigde Corporation, CCCC Second Highway Engineering Co. Ltd., CCCC Highway Consultants Co. Ltd. (Kina)

Tilbyder 6: Arbeidsfellesskap: Acciona Construccion S.A og Bertelsen og Garpestad AS (Spania / Norge)

Prekvalifisering, tilbud og forhandlinger

Arbeidet med Stad skipstunnel er lyst ut som totalentreprise med prekvalifisering og forhandlinger. Kystverket skal nå gå igjennom dokumentene fra tilbyderne for å se om de oppfyller kvalifikasjonskravene.

– I prekvalifiseringen vil vi utover at de har nødvendige sertifikater med mer, særlig vurdere tilbydernes tekniske og faglige kvalifikasjoner, om de har tilstrekkelig erfaring fra tilsvarende arbeid som i skipstunnel-prosjektet, sier Johnsen og trekker særlig frem de krevende tunnelåpningene.

– Den største utfordringen for entreprenørene blir nok innslagene på tunnelen. De blir like store som tunnelrommet innenfor, altså 50 meter høy og rundt 40 meter bred. Det er omtrent syv ganger høyere enn en veitunnel, sier Johnsen. 

– Hvor mange av disse entreprenørene får være med videre og levere tilbud på selve byggejobben?

– Vi har tidligere sagt at vi skal ta med oss tre til fem tilbydere fra denne prekvalifiseringen til å levere tilbud. Men nå må vi få evaluert forespørslene grundig, før vi sier noe om det endelige antallet og ikke minst hvilke tilbydere dette blir, sier Johnsen.

Videre prosess

Kystverket legger opp til å være ferdig med evalueringen i mars. Deretter inviteres de best kvalifiserte entreprenørene/arbeidsfellesskapene til å bli med videre i prosessen og inngi tilbud. Tilbudene blir igjen evaluert og forhandlet om, gjerne i flere runder, før det beste tilbudet ut fra tildelingskriteriene velges ut.

Om alt går som vi håper kan det bli kontraktsignering høsten 2025 og byggestart tidlig i 2026. Dette betinger at man oppnår tilbud innenfor kostnadsrammen for prosjektet. Byggetiden har Kystverket estimert til om lag fem år.

Om Stad skipstunnelMålsettingen med prosjekt Stad skipstunnel er å forbedre fremkommelighet og sikkerhet for sjøtransport forbi Stad, trolig det mest værutsatte og farligste havstykket langs norskekysten.

Skipstunnelen skal bygges der Stad-halvøyen er på det smaleste, mellom Moldefjorden og Kjødepollen, i Vanylvsfjorden. Tunnelen blir 1,7 kilometer lang (2,2 km med entringsområder), 50 meter høy og med en bredde på 36 meter − som betyr at fartøy opp til størrelsen på Kystruten/ Hurtigruten vil kunne få en sikker seilas forbi Stadlandet.