Stor interesse for Stad skipstunnel
En uke før jul samlet Kystverket nærmere 130 deltakere fra over 60 entreprenører og leverandører til tilbudskonferanse for Stad skipstunnel. – Det vitner om at det er stor interesse for å være med å bygge verdens første skipstunnel, sier prosjektsjef Harald Inge Johnsen.
Tilbudskonferansen ble arrangert i etterkant av anbudsutlysningen for totalentreprisen for byggingen av Stad skipstunnel. Johnsen håper nå at mange av entreprenørene blir med videre og sender inn forespørsel om deltakelse i konkurransen om å få bygge skipstunnelen innen fristen som utløper siste dagen i januar.
– Vi er godt fornøyde med oppmøtet. Det er tydelig at skipstunnel-prosjektet engasjerer. Dette er et signalprosjekt som det ikke finnes maken til i verden i dag som det ser ut til at mange entreprenører vil være en del av, sier prosjektsjef for Stad skipstunnel i Kystverket, Harald Inge Johnsen, i en artikkel publisert på Kystverkets nettside.
Viktig å nå totalentreprenørene
Les mer om skipstunnelen her:
-
Byggingen av Stad skipstunnel sendt ut på anbud
-
Kystverket skal samarbeide med Vegvesenet om Stad skipstunnel
-
Stad skipstunnel ut på anbud i oktober
-
Sjøsikkerhet og beredskap er en viktig faktor
-
Stad Skipstunnel: – Et politisk kinderegg som oppfyller mer enn tre valgløfter
-
Skal bistå Kystverket i bygging av skipstunnel
-
Setter av 34,2 milliarder til sjøtransport, havner og farleder.
-
Ope brev til stortingspolitikere i regjeringspartiene og SV
Blant deltakerne på konferansen på Gardermoen 17. desember var de fleste store norske og nordiske tunnelbyggerne, som Skanska, AF Gruppen, Hæhre, LNS, Veidekke og Implenia Norge. Også entreprenører fra Spania, Frankrike, Nederland, Tsjekkia og Kina møtte til konferansen.
– I denne fasen er det viktig for oss å nå de store entreprenørene som kan ta på seg hovedansvaret for prosjektet, enten alene eller i samarbeid med andre. Konferansen er samtidig også nyttig for underleverandører til å få selge inn sine produkter og tjenester til de store aktørene, sier Johnsen.
På konferansen deltok det blant annet underleverandører innenfor betongproduksjon, fenderløsninger, bygg – og anlegg og elektro, som alle vil være viktige underleveranser i det totale prosjektet.
På konferansen snakket Kystverket generelt om prosjektet, før de gikk inn på konkurransevilkår, kvalifikasjonskrav og mer detaljer og tekniske krav om hva som totalentreprenøren faktisk skal bygge.
– Viktig å ikke snuble
– Dette er den neste viktige milepælen i prosjektet. 31. januar er en absolutt frist som entreprenørene må overholde, sier Johnsen.
Han har et klart budskap til entreprenørgrupperingene som skal jobbe med prekvalifiseringssøknadene frem til fristen går ut i slutten av januar.
– Nå er det viktig og ikke snuble i prekvalifiseringen. De som ikke leverer det de skal, rettidig, vil heller ikke bli kvalifisert, understreker Johnsen.