Les også:
-
Russisk rulett langs kysten
Nærings- og fiskeridepartementets bestilling til Kystverket om å utrede ytterligere lettelser i losplikt og farledsbeviskrav er intet mindre enn en hån mot norsk sjøsikkerhet og suverenitet, skriver Johannes Sivertsen i Norsk Losforbund i denne kronikken.
-
Over 80 milliarder grunner til å satse på maritim innovasjon
Den norske maritime flåten regnes i dag som den 5. mest verdifulle i verden. Hvis norsk sjøfart og verftsindustri skal fortsette å være verdensledende og gi grunnlag for å bo og drive næringsvirksomhet over hele landet, må vi se mulighetene som ligger i offentlige anskaffelser og bruke det til å skape et stort og forutsigbart hjemmemarked for bedriftene, skriver forfatterne i denne kronikken.
-
– La Statens vegvesen ta over de lengste hurtigbåtsambandene
Norske fylkeskommuner mangler penger, og kanskje også kompetansen, til å lede omstillingen til nullutslipp på de lengste og mest krevende hurtigbåtsambandene.
-
– Ingen kan leve av en lønn på 9000 kroner
Gjennom en lang og stolt historie har vi i Norge utviklet en ledende skipsfart med sjøfolk i verdensklasse. En av årsakene til at vi har lyktes så godt er grunnlagt på en solid erfaring for opplæring og utvikling av offiserer og maritimt personell. Det har vært en praksis å investere tid, ressurser og kunnskap i utviklingen av nye generasjoner av stolte sjøfolk.
-
Den siste viking blir den første
Skipsfart er en bransje som sliter med å få ned antallet uønskede hendelser. Dette på tross av investeringer i teknologi, flere regler, forskrifter, prosedyrer og sjekklister. Det blir sendt om bord detaljbeskrivelse av hvordan arbeidsoppgaver skal utføres og krisesituasjoner håndteres, mye reflekterer en forenklet situasjonsforståelse.
-
Når skal dere oppfylle løftet, Vedum?
I forslaget til statsbudsjett for 2025 foreslår regjeringen en økning i tilskuddsordningen for sjøfolk med 2,5 prosent. Det er en reell nedgang, til tross for løftet i Hurdalsplattformen.
-
Kjære Haugesund: Dette var en god idé
I november 2023 ble det kjent at arrangørene bak Haugesundkonferansen, Fritidsbåtkonferansen og Sjøsikkerhetskonferansen hadde bestemt seg for å samles under én paraply. Ett år senere kan man konkludere med at dette var lurt.
-
Bergen åpner for kjernekraft
Byrådsleder Christine Meyer (H) støtter et fremlegg om å åpne for kjernekraft i Bergensregionen. – Det er helt fantastisk, sier kjernekraftentusiast, Jonny Hesthammer.
-
– På tide å satse på mer enn én sjøhest
Det har kommet en benchmark for hva flytende havvind vil koste i Nordsjøen: Vårgrønn vant budrunden med et prosjekt som ligger 80 kilometer utenfor Skottland og Green Volt-prosjektet blir Europas første flytende havvindpark i kommersiell skala. Kjernekraft-pådriveren Jonny Hesthammer, reagerer.
-
En tapt mulighet for bærekraft i verdensarvfjordene
Den norske regjeringens nylige beslutning om å utsette kravet om nullutslippsskip i verdensarvfjordene fra 2026 er et knefall for cruiseindustrien. – Dette kravet var ment å beskytte våre sårbare verdensarvfjorder, men i stedet for å lede an mot en bærekraftig fremtid tillater vi nå cruiseskip å fortsette å slippe ut titusenvis av tonn CO₂ og andre skadelige utslipp i våre allerede utsatte økosystemer, skriver Kjellbjørn Kopperstad, Project Manager, Ocean Hyway Cluster i sin kronikk.