Kronikk

Norske rederier underlegges helikopterselskapenes selvpålagte krav

Rederiene har i mange år måttet benytte seg av helikopterselskapenes underleverandører, og til og med stått for kostnadene, skriver Finn Thirud i denne kronikken.

Publisert

Et helikopterdekk er en helikopterplass montert på faste eller flytende oljeinnretninger, eller skip.

Rederiene, som er leverandører til oljeselskapene på norsk kontinentalsokkel, er gjennom maritime forskrifter og kontraktskrav pliktig til å vedlikeholde og inspisere det meste på skipene sine, inkludert helikopterdekket. De skal videre dokumentere og vedlikeholde data om helikopterdekket som skal gjøres tilgjengelig for helikopterselskapene på begjæring. Som hjelp til dette leier de eksempelvis inn vårt selskap som bistår med spisskompetanse.

Helikopterselskapene, også leverandører til oljeselskapene, skal følge luftfartsforskriftene og egne kontraktskrav – de skal godkjenne alle helikopterdekk de skal fly til. Godkjennelsen består i å faktisk finne helikopterdekket såkalt "egnet til bruk" (les: trygt).

Norges to største helikopterselskaper, CHC Helikopter Service AS og Bristow Norway AS, har pålagt seg selv ytterligere interne krav utover deres forskrifter og kontrakter der de krever at alle helikopterdekk må inspiseres enten av dem selv, eller en av deres egne underleverandører.

Vil ikke lande

Dersom rederiet har benyttet seg av en annen inspektør enn CHCs og Bristows underleverandører, har selskapene meddelt rederiene at de stopper flygingene. Rederiene spurte så hvorfor ikke CHC og Bristow inspiserte selv, som da svarte de at det hadde ingen av selskapene kapasitet til.

Finn Thirud er daglig leder i Helitracks.

Godkjenningsordning for inspektører finnes ikke

Luftfartstilsynet har konstatert at de ikke råder over noen forskrifter som tilsier en godkjenningsordning. Likeledes kan man lese i Havindustritilsynets årlige risikorapporter under forbedringsforslagene, at norske myndigheter ikke ønsker seg en godkjenningsordning. Tvert imot ønsker de konkurranse fordi dette som oftest gir økt tilbud, bedre tjenester, og lavere priser. Risikorapportene blir forelagt Samarbeidsforum for helikoptersikkerhet på norsk kontinentalsokkel, ledet av Luftfartstilsynet.

Tverrpolitisk enighet om konkurranse på norsk sokkel

Tidligere olje- og energiminister Freiberg (Frp) svarte på et skriftlig spørsmål i 2019 at "kontrakter og oppdrag på norsk sokkel skal tildeles etter konkurranse" og at rederiene selv måtte posisjonere seg i de ulike markedene for varer og tjenester. Nåværende energiminister Aasland (Ap) svarte i 2024 at det er i oljeselskapenes interesse å ha "god og sunn konkurranse om oppdrag".

Så lenge den er svart

"Any customer can have a car painted any colour that he wants so long as it is black," skrev Henry Ford i sin berømte selvbiografi fra 1922. Skal helikopterselskapene legge seg opp i hvilke leverandører rederiene ønsker å benytte seg av, og enda mer oppsiktsvekkende, skal rederiene betale deres selvpålagte inspeksjonskrav?

CHC og Bristow har fått mulighet til å svare på kritikken som kommer frem i denne kronikken. De har ikke svart.