Debatt
Norsk kjernekraft kan revolusjonere skipsfarten
Sjøfarten står i dag for tre prosent av de globale klimagassutslippene, og endringene har vært minimale i årevis.
Grønne skipsfartsprosjekter har ikke hatt noen nevneverdig effekt på andelen fossilt drivstoff til sjøs. Felles for grønne alternative drivstoff er at de krever enormt mye energi – shipping vil kreve nesten all kraft i OECD.
Dersom målet er å redusere utslippene fra sjøfarten globalt uten at det samtidig øker utslippet på land er kjernekraft for framdrift den eneste teknologien som monner.
Mulighet til frontposisjon
Norge har nå muligheten til å være i front i denne klimavennlige teknologirevolusjonen.
I NuProShip I prosjektet valgte vi ut de reaktorleverandørene som kan levere riktig teknologi, begynte å analysere skipstekniske forhold samt bemanning, men vi i NuProShip II tar dette videre og går i større detaljer inn på ulike skipssegmenter, inkluderer balansering av kraftanlegget om bord, fjernstyring, cybersikkerhet og involvering av interessenter utenfor skipet.
I fortsettelsen av NuProShip prosjektene planlegges en oppfølger (SFI SAINT) hvor det endelige målet å få bygd et stort nukleært LNG skip som et demonstrasjonsprosjekt. Vi ser for oss kommersielt drevne LNG skip før 2035.
Lavere kostnader og hurtigere skip
Initielle analyser tyder på at teknologien vil gi både lavere kostnader og hurtigere skip. På det første demonstrasjonsprosjektet som vi planlegger nå, er planen å bruke to fjerdegenerasjons saltsmeltereaktorer av samme type som Google har bestilt i USA – med ferdigstillelse innen 10 år. Dette vil bli som da seilene ble erstattet med dampturbiner og motorer for over 100 år siden.
Lykkes vi med dette prosjektet, vil det åpne opp for et stort og nytt globalt marked, både for eksisterende maritim industri, men også annen norsk industri som kan produsere komponenter, systemer og tjenester til en framtidig verdensflåte av mange tusen nukleære skip.
Ved å være først ute kan norske rederier oppnå store konkurransefortrinn. Det samme gjelder DNV som klasseselskap, Norge som flaggstat, og det gjelder ikke minst for norske aktører innen alt fra skipsdesign, skipsbygging, fremdriftssystemer og levering av komponenter til selve reaktorene. Og kanskje kan vi også bygge noen av disse reaktorene i Norge på lisens?
En av reaktorleverandørene vil også åpne kontor i Ålesund – kanskje flere. Dette kan med andre ord bli en ny vår for norsk maritim industri. Men for å komme dit må vi satse nå.