Innlegg:

– Det er ikke alt vi er helt enig om i rapporten
Vår arbeidsbåt MS «Maya» gikk dessverre tapt 15. februar i fjor under utførelse av et slepeoppdrag.
Rederiet og dets eiere er veldig glad for at evakueringen av mannskapet over til vårt assisterende fartøy gikk uten dramatikk og uten at liv gikk tapt.
Mannskapet på begge våre fartøy viste godt sjømannskap og håndterte dette etter boken som de gode sjøfolk de er.
Havarikommisjonen har nå kommet med sin rapport om ulykken. Formålet med deres undersøkelser er å utrede forhold av betydning for å forebygge sjøulykker og bedre sikkerheten til sjøs, herunder å komme med eventuelle sikkerhetstilrådinger.
Dette er en viktig oppgave. Havarikommisjonen har i sin rapport kommet med en sikkerhetstilråding til rederiet. De har også kommet med noen flere innspill.
Rederiet tar både den ene sikkerhetstilrådingen og øvrige innspill på største alvor.
Sikker drift har høyeste prioritet i vår virksomhet. Vi har ansatt en egen HMS- og kvalitetsansvarlig og er godt i gang med å dobbeltsjekke at bruken av våre øvrige fartøy holder rederiets og bransjens høye krav til sikker drift.
Rederiet har ved intern gjennomgang av ulykken også gitt Havarikommisjonen noen innspill på hvordan eksterne aktører kan forbedre sitt bidrag for å bedre sjøsikkerheten. Havarikommisjonen har dessverre ikke hatt anledning til å følge dette opp foreløpig.
Av hensyn til sjøsikkerheten vil rederiet følge dette opp mot de relevante instanser. Dette gjelder fire forhold.
Sjøfartsdirektoratet har ikke gode nok rutiner for å oppdatere veiledere og rundskriv som legges ut på direktoratets nettside. Veiledning om slep ble aldri oppdatert med krav til slepekurs for skipper da dette ble et krav fra 01.01.2024. Havarikommisjonen har tatt dette opp med Sjøfartsdirektoratet.
Det har blitt avdekket at direktoratet ikke har eller ikke har gode nok rutiner for dette. Vi vil følge opp og søke å få denne praksisen forbedret.
BarentsWatch er en tjeneste som normalt leverer gode og detaljerte bølgevarsler. Tjenesten er viktig for sjøsikkerheten og det er viktig at den holder høy kvalitet. Vi og andre har likevel opplevd at det kan foreligge betydelig og uforståelige kvalitetssvikt i denne tjenesten. Foreløpige undersøkelser kan tyde på at dette skyldes en kommunikasjonssvikt mellom leverandør av bølgeinformasjon og Barentswatch.
I vårt tilfelle var det vist 0,8-0,9 meter signifikant bølgehøyde i sanntid når det var rundt 2,0 meter signifikant bølgehøyde.
Sjøfartsdirektoratet og andre relevante instanser har også en pedagogisk oppgave å ivareta når nye forskrifter og krav utformes. Dette har ikke kommet heldig ut ved utforming av de nye kravene til slepekompetanse. Vi vet andre allerede sentrale aktører i bransjen er opptatt av dette og vil støtte deres arbeid over Sjøfartsdirektoratet om dette.
Det er ikke alt vi er helt enig om i rapporten, men det er noe vi skal ta opp med havarikommisjonen på ett seinere tidspunkt.
Dette gjelder blant annet deler av kommentarene rundt slepeutstyret.
Sjøfartsdirektoratet svarer:
Vi har fokus på forbedring både på rutiner og oppfølging av eksempelvis tilrådninger. Så ser vi her at en kunde ikke er helt fornøyd, og mener det er mangler, noe som vi skal se på ut over det vi allerede har svart SHT. Dette tar vi på alvor. Vi bruker mange kanaler for å informere næringen om både endringer og oppdateringer. Vi oppfordrer også de som er i næringen å abonnere på oppdateringer fra vår nettside på alt fra regelverkendringer til nyhetssaker.