Et betydelig fremskritt
Verdens første 6 kW brenselcellesystem drevet med direkte ammoniakktilførsel har nå blitt betydelig oppskalert for maritime applikasjoner.
For ett år siden kunngjorde Alma Clean Power den vellykkede testingen av verdens første 6 kW brenselcellesystem drevet med direkte ammoniakktilførsel.
Systemet har nå blitt betydelig oppskalert og inkluderer også alle nødvendige hjelpesystemer for maritime applikasjoner, som sikkerhetssystemer og avansert kontroll.
– Denne milepælen markerer et betydelig fremskritt i vår forpliktelse til å utvikle utslippsfrie, bærekraftige energiløsninger for maritim industri. Vårt team har jobbet iherdig for å bringe dette innovative systemet til live, og vi er stolte av å være ledende innen ammoniakkbaserte energiløsninger, sier Bernt Skeie, administrerende direktør i Alma Clean Power, i en pressemelding.
Første av sitt slag
Ammoniakk brenselscellesystemet av typen SOFC – Solid Oxide Fuel Cell, er det første av sitt slag, og konverterer ammoniakk direkte til elektrisitet uten oppstrøms «cracking». Testingen utføres ved Energy House på Stord, hvor systemet er fullt integrert i et simulert maritimt miljø.
Når 100 kW-modulen er validert, kan større kraftsystemer utvikles og sammenkobles, ved å bruke denne modulen som byggestein.
Testingen er en del av prosjektet CAP (Clean Ammonia Power) med partnere Wärtsilä, Equinor, Yara, Eidesvik. Prosjektet støttes av Innovasjon Norge, Sustainable Energy og Siva.
Enormt potensial
Systemet er designet og produsert av Alma Clean Power i samarbeid med produksjonspartnere PSW og Aker Solutions. Cellene og «stackene» til prosjektet leveres av Fraunhofer IKTS.
Den vellykkede testen demonstrerer Alma Clean Powers posisjon som en leder innen utvikling av avanserte SOFC-systemer, som utfordrer grensene for bruk av SOFC-teknologi. Selskapet mener at ammoniakk, som et karbonfritt drivstoff, har enormt potensial i den globale innsatsen for å redusere klimagassutslipp.
– Jeg vil takke vårt dedikerte team av ingeniører og forskere, som med sitt harde arbeid og sitt innovative tankesett har muliggjort denne prestasjonen. Vi ser frem til å fortsette arbeidet vårt på dette spennende feltet og bidra til en mer bærekraftig fremtid, sier Skeie.
Akselerere overgangen til nullutslipp
Alma Clean Power spesialiserer seg på produksjon av høytemperatur Solid Oxide brenselceller (SOFC) for havnæringene. Selskapets teknologi bygger på mer enn 30 års erfaring med forskning og utvikling av SOFC-systemer som kjennetegnes av høy effektivitet og drivstoffleksibilitet.
– Almas SOFC-teknologi har stort potensial for å dekarbonisere havgående skipsfart, da den kan benytte hydrogenbaserte drivstoff uten utslipp, eller fossilbaserte brensler som LNG med effektiv karbonfangst. Det modulære designet åpner for innovasjon innen skipsdesign, og den forbrenningsfrie løsningen sikrer stille drift uten vibrasjoner, heter det i pressemeldingen.
Selskapet er for tiden i en pilot- og demonstrasjonsfase for å tilpasse teknologien og forberede seg på den kommende kommersialiseringen.
Alma Clean Powers har som formål å akselerere overgangen til nullutslipp til havs.
Les også:
-
«Viking Energy» blir første ammoniakkdrevne offshorefartøy
Eidesvik Offshore kunngjorde mandag et banebrytende steg mot lavere utslipp, med nyheten om at offshore forsyningsfartøyet «Viking Energy» vil bli utstyrt med en ammoniakk forbrenningsmotor. I 2026 vil fartøyet operere på ammoniakk for Equinor, med en reduksjon i klimagassutslipp på 70 prosent eller mer.
-
Valgt til ytterligere to ammoniakkdrevne tankere
Wärtsilä Gas Solutions (WGS) skal levere drivstofforsyning og lasthåndteringssystem til to nye ammoniakkdrevne gasstankere.
-
Fekk 180 millionar til ammoniakkprosjekt
Amon Maritime lanserer eit nytt føretak, Amon Gas, med investeringsstønad på 180 millionar kroner frå Enova.
-
Kan produsere tre tonn ammoniakk i døgnet
En ny rapport viser at Energy House kan produsere inntil tre tusen kilo grønn ammoniakk til industrien – hver dag.
-
Meklaren prøvde etter beste evne å spå marknaden framover
Mads Malling, seniormeklar i Clarkson, drog gjennom stoda i offshorenæringa under One Ocean Week. Han peika raskt på at fleksibilitet i fartøya frå dag ein er viktig, både for no og i framtida.