EXMAR LPGs nye mellomstore gasstankere er med på å bane vei for ammoniakk som marint drivstoff.

Valgt til ytterligere to ammoniakkdrevne tankere

Wärtsilä Gas Solutions (WGS) skal levere drivstofforsyning og lasthåndteringssystem til to nye ammoniakkdrevne gasstankere.

Skipene bygges ved Hyundai Mipo Dockyards (HMD) i Korea for rederiet EXMAR LPG – et joint venture mellom EXMAR og Seapeak, går det fram i en pressemelding fra Wärtsilä.

Bestillingen ble mottatt av Wärtsilä i andre kvartal 2024.

– Bruk av ammoniakk er avgjørende i vår innsats for å dekarbonisere våre operasjoner, sier Carl-Antoine Saverys, administrerende direktør i EXMAR. 

De to fartøyene inngår i en serie med nybygg for EXMAR hvor Wärtsilä har levert lasthåndterings- og drivstoffsystemene til samtlige. De mellomstore gasstankerne (MGC) vil være de første havgående fartøyene noensinne som kan operere med ammoniakk som drivstoff, hevdest det i pressemeldingen. 

Videre skriver de at drift med ammoniakk har potensial til å redusere klimagassutslippene betydelig sammenlignet med konvensjonell marin diesel, da ammoniakk ikke produserer CO2, svovel eller partikkelutslipp ved forbrenning.

– Å vinne denne siste kontrakten er en betydelig prestasjon for selskapet vårt, og viser vår ekspertise innen innovative og bærekraftige løsninger for den maritime industrien. Det er også helt i tråd med Wärtsiläs strategi for å muliggjøre dekarbonisert skipsfart, og forsterker vårt gode partnerskap med både EXMAR og Hyundai Mipo Dockyard ytterligere, kommenterer Patrick Ha, salgssjef i Wärtsilä Gas Solutions.

Den totale Wärtsilä-leveransen inkluderer en lasthåndteringspakke og forsyningssystemet for flytende ammoniakkdrivstoff (AFSS), sammen med prosessengineering og dynamisk simulering.  

Drivstoffsystemet er ferdig montert i en modul med lav- og høytrykks drivstoffpumper, kontroller for drivstofftrykk og temperatur, samt varmevekslere. 

Levering til verftet er planlagt i 2025.