Gjennombrudd innen ammoniakk brenselceller: - Veldig stolt
Alma Clean Power har gjennomført vellykket testing av verdens første 6 kW ammoniakk brenselcellesystem.
Oppnåelsen representerer en betydelig milepæl mot økonomisk levedyktig og utslippsfri havgående skipsfart, skriver selskapet i en pressmelding.
Alma Clean Power har som målsetning å utvikle modulariserte SOFC-systemer (fastoksid brenselscellesystemer) for applikasjoner i havrommet, og enheten på 6 kW er den første byggesteinen til en komplett 100 kW SOFC-modul.
Testen validerer selskapets design av et brenselcellesystem med direkte ammoniakktilførsel (DAFC), og leverer en elektrisk virkningsgrad på hele 61-67%.
- Jeg er veldig stolt av Alma-teamet og deres imponerende prestasjoner i løpet av et drøyt år med systemutvikling. Så vidt vi vet, er dette den høyeste effekten som noen gang er demonstrert med fastoksid ammoniakk brenselceller, sier Bernt Skeie, administrerende direktør i Alma Clean Power.
I pressemeldingen skriver det at Almas teknologi muliggjør direkte tilførsel av ammoniakk til brenselcellesystemet, og omgår behovet for energikrevende forbehandling som omdanner drivstoffet til hydrogen før strømproduksjon.
Med betydelig høyere virkningsgrad sammenlignet med tradisjonelle forbrenningsmotorer, har denne teknologien potensial til å gjøre ammoniakkdrevne maritime energisystemer økonomisk levedyktige for rederier, hevder de.
Grønn ammoniakk, produsert ved elektrolyse med strøm fra fornybar energi, er et karbonfritt drivstoff med potensial til å dekarbonisere de maritime næringene.
Alma sitt SOFC-system kjøres nå sømløst hele døgnet, og fjernovervåkes med et avansert sikkerhets- og kontrollsystem. SOFC-modulene er forbrenningsfrie og har ingen roterende deler. De er designet til å kjøres autonomt og vedlikeholdsfritt over lange intervaller.
- Det er givende å se at systemet går stabilt og leverer jevn strømproduksjon. For å samle kunnskap og finjustere oppsettet, vil testingen fortsette gjennom sommeren. Deretter går vi videre med sammenstilling og testing av en komplett 100 kW modul som skal være utgangspunktet for større
Les også:
-
Støtte til 14 nye nullutslippsfartøy i Norge
Enova har tildelt støtte til syv ammoniakkskip og to hydrogenskip. I tillegg til fem elektriske skip og ett ladeanlegg.
-
Fikk typegodkjenning for revolusjonerende brenselcelle
Hamburg: Corvus Energy mottok onsdag typegodkjennelse på deres Pelican hydrogen brenselcelle fra DNV. Dette er den første i sitt slag som får typegodkjennelse.
-
«Viking Energy» blir første ammoniakkdrevne offshorefartøy
Eidesvik Offshore kunngjorde mandag et banebrytende steg mot lavere utslipp, med nyheten om at offshore forsyningsfartøyet «Viking Energy» vil bli utstyrt med en ammoniakk forbrenningsmotor. I 2026 vil fartøyet operere på ammoniakk for Equinor, med en reduksjon i klimagassutslipp på 70 prosent eller mer.
-
Et betydelig fremskritt
Verdens første 6 kW brenselcellesystem drevet med direkte ammoniakktilførsel har nå blitt betydelig oppskalert for maritime applikasjoner.
-
Valgt til ytterligere to ammoniakkdrevne tankere
Wärtsilä Gas Solutions (WGS) skal levere drivstofforsyning og lasthåndteringssystem til to nye ammoniakkdrevne gasstankere.