Skipet «Norbjørn» skal frakte post fra Tromsø til Svalbard for Posten Bring.

Støtte til 14 nye nullutslippsfartøy i Norge

Enova har tildelt støtte til syv ammoniakkskip og to hydrogenskip. I tillegg til fem elektriske skip og ett ladeanlegg.

Dette gjelder tildelinger knyttet til programmene "Ammoniakk i fartøy", "Hydrogen i fartøy" og "Batteri i nullutslippsskip".

Disse skipene skal bygges for nullutslipp og kunne seile utslippsfritt fra dag én. 

– Hydrogen og ammoniakk vil være viktige energibærere i det grønne skiftet, og satsingen på grønn skipsfart er riktig og nødvendig. Det gir arbeidsplasser over hele landet og bidrar til at norsk næringsliv konkurrerer i verdenstoppen, sier klima- og miljøminister Tore O. Sandvik. – Enova er et viktig verktøy for å nå regjeringens klimamål. Derfor har denne regjeringen nesten tredoblet bevilgningen til Enova fra 3,3 milliarder kroner til 9,2 milliarder kroner siden den tiltrådte, sier han.

Klima- og miljøminister, Tore . O. Sandvik.

– Nye viktige skritt mot nullutslipp

Totalt for prosjektene for hydrogen og ammoniakk i skip tildelt en støtte på over 940 millioner kroner.

Målet er å demonstrere hydrogen og ammoniakk som nullutslippsløsninger i den maritime næringen, gjennom å etablere de første fungerende verdikjedene for hydrogen og ammoniakk i Norge. 

– Med dette tar norsk maritim næring nye viktige skritt mot nullutslipps skipsfart, sier administrerende direktør i Enova, Nils Kristian Nakstad. 

– For å få bygd opp denne verdikjeden er det viktig med både tilstrekkelig antall fartøy og produksjon og bunkring av hydrogen og ammoniakk, sier han.

Og legger til:

– Dette er et viktig skritt for å realisere satsingen mot 2030, som blir et springbrett for omstillingen mot 2050, sier han. 

Hydrogen og ammoniakk vil være viktige energibærere i det grønne skiftet, og satsingen på grønn skipsfart er riktig og nødvendig.

Tore O. Sandvik, klima- og miljøminister

– Det er veldig bra at Enova støtter hele 14 nullutslippsfartøy og gir støtte til både ammoniakk, hydrogen og elektrisk drevne fartøy, sier Elise Caspersen, fagansvarlig for maritim i Miljøstiftelsen ZERO.

– Vi merker oss at det er flere forsyningsfartøy som får støtte i denne tildelingen. Det passer godt med det kommende klimakravet til offshorefartøy, som må innrettes på en måte som sikrer at fartøyene bygges og får insentiver til å ta i bruk utslippsfrie drivstoff så fort som mulig.

Mange søknader

Elise Caspersen, fagansvarlig for maritim i Miljøstiftelsen ZERO.

Totalt mottok Enova 31 søknader til denne søknadsrunden for "Hydrogen i fartøy" og "Ammoniakk i fartøy", og blant disse var det ni søkere som blir innvilget støtte nå.

– Vi oppfordrer alle til å søke ved ny frist, som trolig blir i slutten av første kvartal 2025.

Det sier Elin Ulstad Stokland, målansvarlig for maritim transport i Enova.

– På grunn av den konkurransebaserte formen i støtteordningen, hadde vi ikke mulighet for dialog under søknadsbehandlingen. Men vi vil tilby møter med alle de som dessverre ikke nådde opp denne gangen. 

Enova har en omfattende satsing på hydrogen og ammoniakk og forventer nye søknader i de kommende rundene.

– Vi fortsetter å støtte gode fartøysprosjekter og planlegger to utlysninger i året for programmene for hydrogen og ammoniakk i 2025 og 2026, sier Elin Ulstad Stokland. 

I år har Enova totalt støttet 24 fartøy som benytter hydrogen og ammoniakk som drivstoff, 11 hydrogenfartøy og 13 ammoniakkfartøy.

I tillegg ble det i november tildelt støtte til fem prosjekter for hydrogenproduksjon, som skal sørge for at hydrogen blir tilgjengelig som drivstoff langs norskekysten. 

Elektrifisering av nærskipsfarten

I tillegg støtter Enova fem elektriske fartøy og ett dedikert ladeanlegg under ordningen "Batteri i nullutslippsskip", med en samlet støtte på over 281 millioner kroner.

Disse prosjektene skal redusere utslipp fra norsk skipsfart og utvide bruken av batteridrevne skip, med en årlig reduksjon på over 5000 tonn CO₂. 

– Vi støtter de mest ambisiøse elektrifiseringsprosjektene og nødvendig ladeinfrastruktur, sier Andreas Forsnes Jahn, seniorrådgiver i Enova.

– Prosjektene viser potensialet for batteridrift og kan bane vei for økt elektrifisering av nærskipsfarten, legger han til. 

Enova mottok 29 søknader til konkurransen. Neste søknadsfrist på programmet vil være i mars 2025. 

Se hele oversikten her: