Skal designe nok en vindassistert kjemikalietanker for Tärntank

Kongsberg Maritime er tildelt nok en kontrakt fra den danske operatøren Tärntank for å designe og utruste deres ellevte hybride og vindassisterte kjemikalietanker.

De nye fartøyene på 15000 dwt er utstyrt med en rekke avanserte teknologier fra Kongsberg Maritime hvor målet er energibesparelse og utslippsreduksjon, heter det i en pressemelding. 

Skipene kan operere på diesel, biodrivstoff eller metanol og er i tillegg til vindassistanse-teknologien også utstyrt med Tärntanks egen batteridrevne Hybrid Solution®. Vindassistanse-funksjonen er anslått å redusere utslippene med opptil 19%.

Rune Ekornesvåg, salgsdirektør for skipsdesign hos Kongsberg Maritime, uttrykte sin entusiasme over kontrakten:

- Denne siste kontrakten bekrefter forpliktelsen til fremtidsrettede skipsredere om å integrere bærekraftige teknologier i flåtene sine. Fartøyene vil være utstyrt med vårt Promas fremdriftssystem, som gir drivstoffbesparelser på over 6 % sammenlignet med andre systemer. I tillegg vil skipene benytte seg av batteridrevet hybrid fremdrift, noe som øker operasjonell fleksibilitet og minimerer miljøpåvirkningen.

- Denne kombinasjonen av godt design og innovative systemer installert på et nybygd fartøy vil redusere karbonavtrykket fra maritime operasjoner utover de regulatoriske kravene. Dette er et resultat av godt samarbeid mellom Kongsberg Maritime, China Merchants Jinling Shipyard (Yangzhou) og Tärntank, sier Claes Möller, administrerende direktør i Tärntank.

Økende etterspørsel

Kongsberg Maritime forteller i pressemeldingen at de ser en økende etterspørsel etter bærekraftige teknologier innen skipsfart, og utforsking av fremtidige drivstofftyper som metanol, ammoniakk og biodrivstoff, med et spesifikt fokus på langdistansefartøy, er en del av selskapets strategiske tilnærming for å posisjonere seg som en pioner innen design av lavutslipps- og bærekraftige løsninger.

- Vi er forpliktet til å legge til rette for overgangen til miljøeffektiv skipsfart. Vår dedikasjon til innovasjon, bærekraft og fremtidige utslippsstandarder posisjonerer oss til å forme fremtiden for skipsfartsindustrien, sier Rune Ekornesvåg.

Denne siste bestillingen bringer det totale antallet skip i denne designserien til tretten, 11 fra Tärntank og en kontrakt for to lignende fartøy for den svenske operatøren Sirius Redri AB. 

Den siste batchen av fire tankskip for Tärntank er for tiden under bygging ved China Merchants Jingling Shipyard i Yangzhou, med første levering forventet i 2025. 

Designkonseptet, som inkluderer vindassistanse-teknologi, vant for øvrig den prestisjetunge Nor-Shipping Next Generation Ship Award i 2023.