Corvus Energy skal levere en batteripakke på nesten 25 MWh til verdens første helelektriske offshorefartøy.

Leverer utstyrspakke til verdens første fullelektriske offshorefartøy

Kongsberg Maritime skal levere en omfattende utstyrspakke til britiske Bibby Marines nye eCSOV, verdens første elektriske offshorefartøy. Selskapet vil levere helelektrisk fremdriftssystem med azimuth- og tunnel-thrustere. Kontrakten inkluderer også automatiseringssystem, komplett elektrisk kontrollsystem, dynamisk posisjonering og thrusterkontroll.

Den nye eCSOV’en vil utstyres med den største batteriinstallasjonen noensinne på et offshorefartøy, med en kapasitet på 25 MWh. Kongsberg Maritimes utstyr vil integreres med batterisystemet og optimalisere energibruken om bord, heter det i en pressemelding. 

Bibby Marines prosjektdirektør, Gavin Forward, sier de ser frem til å starte denne banebrytende reisen med Kongsberg Maritime. 

– Dette banebrytende fartøyet, utstyrt med Kongsberg Maritimes fullt integrerte utstyrspakke, inkludert Rim Drive thruster-enheter, vil optimalisere effektivitet og operasjon. eCSOV markerer en betydelig milepæl, ikke bare for Bibby Marine og dets partnere, men også for hele den maritime industrien og vil flytte grensene for innovasjon i offshore energisektoren, sier Forward. 

– Vi er glade for å være en del av dette nyskapende prosjektet med Bibby Marine. De tar med dette fartøyet hybridoperasjoner i offshoremarkedet til neste nivå. Vår integrerte pakke med avanserte maritime teknologier vil sikre at den nye eCSOV fungerer med uovertruffen effektivitet og bærekraft, og setter en ny standard for industrien, sier Birger Teien Evensen, salgsdirektør i Kongsberg Maritime.

Det britiske rederiet Bibby Marine har bestilt servicefartøyet fra det spanske Armon-verftet. 

Hybridfartøyet vil være i stand til å operere på elektrisitet i en hel dag, takket være 25 MWh Blue Whale Battery Energy Storage System fra Corvus Energy.

Kongsberg Maritimes lokasjoner i Ulsteinvik, Bergen og Kongsberg skal levere til kontrakten. Fartøyet forventes levert i 2027.