Ukens Skipsbesøk: «Tug Frier»
I “sommerbyen” ligger isen tjukt. Kragerø Sjøtjenester er på plass for å åpne sjøveien for transport.
«Tug Frier» er en skikkelig arbeidshest av et skip som opererer i havner og slep på Sør-Østlandet. Den er rigget for to eller firemanns besetning og manøvrerer seg smidig i trange havner med to thrustere i skroget.
Skipet ble bygget i 1959, og ble anskaffet av Kragerø Sjøtjenester i 2011. Den fikk da en solid ombygging, der de blant annet skiftet ut styrhuset og modifiserte den til å bli mer miljøvennlig i drift.
Taubåten har en lengde på 22,5 meter, og drives fremover av en HVM Deutz motor på 1200 - 1000 hk. Dette var en merkbar oppgradering fra det forrige skipet, og isbrytingen gikk som smør heretter.
Far og sønn
Kaptein Morten Sivertsen har drevet med sjøfart hele arbeidslivet, og er en driftig sjømann som sørger for å holde næringslivet langs kysten på Sør-Østlandet flytende. Han tok over selskapet etter sin far, og med seg om bord har han også sin sønn Mats Sivertsen.
- Vi er nok like gode begge to til å manøvrere denne skuta, sier Morten Sivertsen.
Sjømannskapet har gått i generasjoner. Denne vinterdagen seiler de inn mot steinbruddet innerst i Kragerøskjærgården, for å holde isen unna slik at lasteskipene kan ta seg fritt gjennom.
Sjøtjeneste
I tillegg til å bryte isen brukes «Tug Frier» til entreprenørarbeid rundt omkring langs kysten. Skipet er utstyrt med en 20 meter kranarm, slepevinsj og fri dekksplass for å frakte hva det skal være.
- Det rareste vi har frakta må være et flygel. Det spilte greit fra seg når vinden fikk være organist, sier Sivertsen.
Over dekket henger en oransje arbeidsbåt/lettbåt dinglende til disposisjon. Sivertsen er en altmuligmann med en båt som føyer seg deretter.
Se flere skipsbesøk:
-
Ukens Skipsbesøk: MF «Øisang»
MF «Øisang» er en bilferge som går i rute mellom Øysang og Risør by.
-
Ukens Skipsbesøk – «Go'vakker Karen»
Syv byferger i enden av Glomma sørger for offentlig gratis transport hele året.
-
Ukens Skipsbesøk – BB «Electra»
Europas første elektriske slepebåt har ankommet Oslo Havn. Det er rederiet Buksér og Berging som står for innkjøpet som føyer seg inn i rekken av tiltak for å gjøre Oslo utslippsfritt innen 2030.
-
Ukens Skipsbesøk: «Pelikan II»
I Oslo Havn seiler en båt som flagger miljøsaken en høy gang. «Pelikan II» sørger for å holde havnebassenget ryddig og fritt for søppel.
-
Ukens Skipsbesøk: MS «Fjordfart»
Bli med kaptein Nelson M. Duvold ombord i MS «Fjordfart» på sightseeing i Oslofjorden.
-
Ukens Skipsbesøk: MS «Saltstein»
Skjærgårdstjenesten utfører vedlikehold, renovasjon og rydding av skjærgårdsparken i Kragerø. Den kommunale tjenesten fikk ny båt i 2018.
-
Ukens Skipsbesøk: «Yara Birkeland»
«Yara Birkeland» er verdens første autonome helelektriske containerskip. Den erstatter dieseltrailere som kjører 40 000 turer hvert år.
-
Ukens Skipsbesøk: BB «Bruse»
Tau- og beredskapsbåten «Bruse» sørger daglig for å manøvrere store skip innerst i Oslofjorden. Kaptein Joakim Gundersen viser oss rundt på slepebåten før mannskapet skal lose neste tankbåt til kai.
-
Ukens Skipsbesøk: MF «Gravningen»
I Østre Hvaler er Petter Parmer på oppløpssiden av sin yrkesaktive karriere. Ved nyttår går han av med pensjon mens fergen fortsetter med ny operatør.
-
Ukens Skipsbesøk: MF «Sandøy»
Rett under den gylne port, også kalt Breviksbrua, ligger Brevik fergekai. Her seiler MF «Sandøy» shuttletrafikk mellom fastland, Bjørkøya og Sandøya. Investeringen i den elektriske ferga har vært et omdiskutert emne for kommunen, men utvilsomt en oppgradering.