Ukens Skipsbesøk – BB «Electra»

Europas første elektriske slepebåt har ankommet Oslo Havn. Det er rederiet Buksér og Berging som står for innkjøpet som føyer seg inn i rekken av tiltak for å gjøre Oslo utslippsfritt innen 2030.

Publisert

BB «Electra» erstatter den dieseldrevne taubåten BB «Bruse» etter 40 års tjeneste. Dette vil redusere CO₂ utslippene med 220 000 kg i året. 

Kaptein Joakim Gundersen er i utgangspunktet positiv til den nye elbåten, men er forberedt på at erstatningen vil bli en overgang fra den motoriserte forgjengeren.

Han understreker at taubåten likevel vil være mer enn kapabel til den daglige driften i indre Oslofjord. Den har blant annet en større og forbedret fender som er mer skånsom mot skipsskrogene, og en høyere baug som er mer i tiden for moderne skipsfart.

Slepebåten har en slepekraft på 48 tonn, og har en maksfart på 11,8 knop. 

Tyrkisk

Kaptein Joakim Gundersen.

BB «Electra» er bygget ved Sanmar Shipyards i Tyrkia, basert på den kjente konstruktøren Robert Allans design og tilpasset BBs behov. Verftet har bygget taubåter i fem tiår og er verdensledende på batteridrevne slepebåter

Med en batterikapasitet på 1720 kWh har båten en operasjonstid på 4 timer. 

Ladetid fra 20 % til 80 % er 2,5 timer. En dedikert ladestasjon er i ferd med å komme på plass på Sjursøya. Der vil BB «Electra» dele brygge med miljøbåten «Pelikan II».

Taubåten er utstyrt med en elektrisk vinsj som kan dra 25 tonn eller holde 125 tonn på brems. 

BB «Electra» er også en brannberedskapsbåt, båten er derfor utstyrt med to kraftige vannkanoner, styrbord og babord, som spyler 350 liter i sekundet.