Ukens Skipsbesøk: MF «Sandøy»

Rett under den gylne port, også kalt Breviksbrua, ligger Brevik fergekai. Her seiler MF «Sandøy» shuttletrafikk mellom fastland, Bjørkøya og Sandøya. Investeringen i den elektriske ferga har vært et omdiskutert emne for kommunen, men utvilsomt en oppgradering.

Publisert Sist oppdatert

Fergen blir drevet kontinuerlig av et mannskap på tre; kaptein, maskinist og matros. Fergen ble ikke tatt i bruk før inntil nylig, så mannskapet er i en omstillingsprosess når det gjelder å manøvrere elektrisk. Før dette ble strekningen seilt av MF «Oksøy» som var vesentlig mindre og hadde dertil langt lavere kapasitet.

Da den nye fergen, til en verdi av 80 millioner, kom på plass, måtte kaianlegget bli bygget om. Havna har nå en ladestasjon som er i bruk daglig. Lokalbefolkningen og turister har lenge ventet på at den nye ferga skulle komme i trafikk. 

Hoveddata:

  • Navn: MS «Sandøy» 
  • Reder: Brevik Fergeselskap
  • Verft: Holland Ship Electric
  • ESS kapasitet: 1356 kWt
  • Batterier: Corvus Orca Energy
  • Bygget: 2021
  • Lengde: 42 meter 
  • Bredde: 11 meter
  • Passasjerkapasitet: 98
  • Bilkapasitet: 16

Kaptein Arne Kvarmo er i full gang med å bli kjent med det nye systemet. Det er spesielt mye strøm i vannet i løpet ut fra Breviksundet, så her gjelder det å ha tunga rett i munn. 

Matros Olivia Lindtein.

Værforholdene er i endring fra dag til dag, så det er stadig et nytt farvann som venter. 

Heldigvis har kapteinen skikkede matroser å forholde seg til. Olivia Lindtein har mønstret på ruta siden hun var 15 år, og står stødig i dønningene.

- Det har blitt en veldig fin arbeidsplass med MF «Sandøy». Fergen er blitt et hyggeligere og roligere sted å være, sier Lindtein.

Ruta har blitt en langt mer behagelig overfart for både passasjerer og mannskap. I lengden kan dette bety flere muligheter for Brevikskjærgården. 

Under Skipsbesøket fraktet ferga tilnærmet fulle dekk med bilister til og fra Sandøy, med en kapasitet fossilen fra 1964 kunne se langt etter.

Kaptein Arne Kvarmo.