Leverer ny brann- og redningsbåt
Maritime Partner AS leverer den nye brannbåten «Rita Irene» til Trøndelag Brann og Redningstjeneste IKS (TBRT).
- Vi er veldig stolte og glade for å få levere en ny Alusafe 1800 FIFI. Dette befester vår posisjon som den ledende leverandøren av de største og mest avanserte brannskøytene i Norge, sier Henrik Myklebust i Maritime Partner.
ALUSAFE 1800 FIFI er en videreutvikling av båten levert til Bergen Brannvesen i 2016 og er en velprøvd båt. Den tar med seg alle de gode egenskapene fra den tidligere båten og sammen med TBRT har den blitt tilført ytterligere forbedringer og utstyr, skriver selskapet i en pressemelding.
Båten er bygget i resirkulerbart aluminium og er utviklet in-house hos Maritime Partner. Båten er utrustet med diesel fremdrift og IPS. Toppfarten er 36 knop og båten er bygget etter Sjøfartsdirektoratets regler, med fartsområde 2.
Det er en hurtiggående singelskrog designet båt som er velegnet for høy fart i dårlig vær. Det nye fartøyet er utrustet som en redningsskøyte med avansert utstyrt for brannbekjempelse, dykking, samt bistand ved akutt forurensing i TBRTs ansvarsområde.
Med ett skrog tilpasset både fart og operasjon i grov sjø egner den seg til oppdraget i hele området som strekker seg fra Råkvåg/Agdenes og Indre Fosen kommune inn til kommunegrensa mot Inderøy Kommune, skriver Maritimt Partner.
Etterlengtet
Fartøyet er utrustet med vannkanoner, kran, to kraftige søkelys og varmesøkende kamera med funksjon for deteksjon av oljesøl (FLIR).
Vannkanonene er koblet til en pumpe med 6000 liter/minutt kapasitet som er drevet av en separat motor. Denne løsningen gjør at vannkanonene og pumpen kan opereres helt separat av hovedmotororene slik at full manøvreringsevne opprettholdes under alle forhold.
- Dette blir en lenge etterlengtet erstatning for dagens brann- og redningsbåt som nå er 25 år gammel og moden for utskiftning. Beslutningen om å skifte ut eksisterende fartøy bygger på en grundig maritim ROS-analyse av potensielle hendelser vi kan komme ut for i vårt ansvarsområde, samt erfaringstall gjennom mange år, sier Ola Kviteng, avdelingsleder for Beredskapsavdelingen i TBRT.
- Vi har også vektlagt at båten skal ha fasiliteter om bord for å kunne være en lederstøtteplattform på store og langvarige hendelser, f.eks oljevernaksjoner og naturkatastrofer, og vil uten tvil ta den maritime beredskapen i Trondheimsfjorden til nye høyder.
Fremdriftssystem
Fremdriftssystemet er av typen Volvo Penta IPS. Systemet er driftssikkert og drivstoff-besparende, og som i tillegg har gode manøvreringsegenskaper, skriver de.
De peker på at fartøyet er velegnet både for hurtige utrykninger og transitt, samtidig som det har veldig gode egenskaper for operasjoner i sakte fart under søk og redning. Det har i tillegg en funksjon som gjør at båten kan holdes i fast posisjon når oppankring ikke er mulig.
- Når vi laget kravspesifikasjonen til denne nye båten la vi lagt stor vekt på å implementere den mest moderne tilgjengelige teknologien til vår bruk, samt at den skal ha stor nok toppfart til å redusere vesentlig tiden vi bruker frem til de nødstilte, sett i forhold til dagens brannbåt. Så det nye fartøyet representerer et kvantesprang for oss, både teknologisk og kapasitetsmessig. Nå gleder vi oss til å ta den nye båten i bruk, sier Roy Welle, Skipsfører og Fagansvarlig Sjøredning i TBRT.
Les også:
-
«Jomfruland» levert til Kragerø Fjordbåtselskap
Maritime Partner i Ålesund har overlevert et nytt passasjerfartøy til skjærgården i Kragerø. Kunden, Kragerø Fjordbåtselskap, gleder seg til å kunne sette fartøyet i drift.
-
Prestisjekontrakt til Maritime Partner
Maritime Partner har vunnet kontrakt på å levere patruljebåter til Kystvakten. Kontrakten med Forsvarsmateriell gjelder levering av 5 båter av typen «SJØBJØRN 38» som skal erstatte eksisterende båter ombord på Nornen-klassen til Indre Kystvakt.
-
Maritime Partner leverer elektrisk passasjerfartøy
Maritime Partner AS i Ålesund har nylig levert en 18m katamaran til Moskenes Shipping. «Brit», en ALUSAFE CAT 18 EL, har helelektrisk fremdrift og kapasitet til 75 passasjerer.
-
«Skyrunner» til «Skywalker»
Maritime Partner AS har nylig levert første skipssett bestående av redningsbåt og arbeidsbåt til IWS (IWS Fleet AS). Redningsbåten, en ALUSAFE 700 FRC og arbeidsbåten, en ALUSFE 1250 WF er begge installert om bord i moderskipet «IWS Skywalker».
-
Overleverte heftig dykkerbåt til AQS
Maritime Partner har nylig levert en «AQS Siv» til AQS. Dette fartøyet representerer et banebrytende og nytenkende konsept innenfor arbeidsbåtmarkedet. AQS har valgt å satse på en stor hurtiggående arbeids- dykkerbåt, hvor fokusområdene har vært å redusere transittiden betraktelig samtidig som en beholder komforten for mannskapet.