«Rita Irene»

Leverer ny brann- og redningsbåt 

Maritime Partner AS leverer den nye brannbåten «Rita Irene» til Trøndelag Brann og Redningstjeneste IKS (TBRT).

Publisert Sist oppdatert

- Vi er veldig stolte og glade for å få levere en ny Alusafe 1800 FIFI. Dette befester vår posisjon som den ledende leverandøren av de største og mest avanserte brannskøytene i Norge, sier Henrik Myklebust i Maritime Partner.

ALUSAFE 1800 FIFI er en videreutvikling av båten levert til Bergen Brannvesen i 2016 og er en velprøvd båt. Den tar med seg alle de gode egenskapene fra den tidligere båten og sammen med TBRT har den blitt tilført ytterligere forbedringer og utstyr, skriver selskapet i en pressemelding. 

Båten  er bygget i resirkulerbart aluminium og er utviklet in-house hos Maritime Partner. Båten er utrustet med diesel fremdrift og IPS. Toppfarten er 36 knop og båten er bygget etter Sjøfartsdirektoratets regler, med fartsområde 2. 

Det er en hurtiggående singelskrog designet båt som er velegnet for høy fart i dårlig vær. Det nye fartøyet er utrustet som en redningsskøyte med avansert utstyrt for brannbekjempelse, dykking, samt bistand ved akutt forurensing i TBRTs ansvarsområde. 

Med ett skrog tilpasset både fart og operasjon i grov sjø egner den seg til oppdraget i hele området som strekker seg fra Råkvåg/Agdenes og Indre Fosen kommune inn til kommunegrensa mot Inderøy Kommune, skriver Maritimt Partner.

Etterlengtet

Fartøyet er utrustet med vannkanoner, kran, to kraftige søkelys og varmesøkende kamera med funksjon for deteksjon av oljesøl (FLIR). 

Vannkanonene er koblet til en pumpe med 6000 liter/minutt kapasitet som er drevet av en separat motor. Denne løsningen gjør at vannkanonene og pumpen kan opereres helt separat av hovedmotororene slik at full manøvreringsevne opprettholdes under alle forhold.

- Dette blir en lenge etterlengtet erstatning for dagens brann- og redningsbåt som nå er 25 år gammel og moden for utskiftning. Beslutningen om å skifte ut eksisterende fartøy bygger på en grundig maritim ROS-analyse av potensielle hendelser vi kan komme ut for i vårt ansvarsområde, samt erfaringstall gjennom mange år, sier Ola Kviteng, avdelingsleder for Beredskapsavdelingen i TBRT. 

- Vi har også vektlagt at båten skal ha fasiliteter om bord for å kunne være en lederstøtteplattform på store og langvarige hendelser, f.eks oljevernaksjoner og naturkatastrofer, og vil uten tvil ta den maritime beredskapen i Trondheimsfjorden til nye høyder.

Fremdriftssystem

Fremdriftssystemet er av typen Volvo Penta IPS. Systemet er driftssikkert og drivstoff-besparende, og som i tillegg har gode manøvreringsegenskaper, skriver de. 

De peker på at fartøyet er velegnet både for hurtige utrykninger og transitt, samtidig som det har veldig gode egenskaper for operasjoner i sakte fart under søk og redning. Det har i tillegg en funksjon som gjør at båten kan holdes i fast posisjon når oppankring ikke er mulig.

- Når vi laget kravspesifikasjonen til denne nye båten la vi lagt stor vekt på å implementere den mest moderne tilgjengelige teknologien til vår bruk, samt at den skal ha stor nok toppfart til å redusere vesentlig tiden vi bruker frem til de nødstilte, sett i forhold til dagens brannbåt. Så det nye fartøyet representerer et kvantesprang for oss, både teknologisk og kapasitetsmessig. Nå gleder vi oss til å ta den nye båten i bruk, sier Roy Welle, Skipsfører og Fagansvarlig Sjøredning i TBRT.