«Brit».

Maritime Partner leverer elektrisk passasjerfartøy

Maritime Partner AS i Ålesund har nylig levert en 18m katamaran til Moskenes Shipping. «Brit», en ALUSAFE CAT 18 EL, har helelektrisk fremdrift og kapasitet til 75 passasjerer.

– Dette er en viktig levering for Maritime Partner, og en milepæl siden det er den første helelektriske katamaranen vi bygger i det grønne skiftet, sier Henrik Myklebust, VP Sales i Maritime Partner, i en pressemelding. 

Så «grønn» som mulig

Maritime Partner AS selger og bygger hurtiggående båter av eget design. Selskapet har kunder over hele verden, og nærmer seg 2.300 leverte båter.

Fremdriftsanlegget fra ABB er levert komplett med elmotorer og batteri. To luftkjølte elektromotorer og frekvensomformere med en samlet batterikapasitet på 524 kWt gir en fart på 12 knop. 

– Med elektrisk drift, en effektiv skrogdesign og bygging i aluminium, vil båten bli så «grønn» som det er mulig å få til med dagens kunnskap og teknologi. 

Hoveddata:

Største lengde: 19,72 meter

Total bredde: 6,80 meter

Ant. passasjerer/mannskap: 75/2

Fart: 12 knop

Motor/fremdrift: PM-motorer (elektrisk) og fast propell.

Byggemateriale: Aluminium

Moskenes Shipping er et lokalt rederi som driver med persontransport og charter i og rundt Reine i Lofoten. Fartøyet skal benyttes for rederiets rute i Reinefjorden, en rute som de har drevet i 26 år. Fra 2023 ble en ny ti års kontrakt inngått med Nordland fylkeskommune om drift av båtruten fra Reine og plassene Rostad, Kirkefjord og Vinstad. I tillegg til fastboende håndterer ruten hvert år et stort antall turister med utgangspunkt i Reine.

De grønne øyene

Dette prosjektet går inn som en del av satsingsområdet «de grønne øyene», hvor målsettingen er nullutslipp på land og sjø. 

– Lofoten «de grønne øyene» er et privat-offentlig partnerskap for grønn vekst og omstilling til lavutslippssamfunnet Lofoten. Sammen med innbyggere, næringsliv og offentlig sektor jobbes det for at Lofoten skal drives på fornybar energi og være et attraktivt sted å bo med et bærekraftig og livskraftig næringsliv.

«Brit» er en ny modell designet av Sivilingeniør Ola Lilloe-Olsen. Maritime Partner har stått for detaljdesign, prosjektering og bygging. 

– Båten er arrangert i tråd med krav om universell utforming slik at alle passasjerfasiliteter er tilgjengelig for alle. Hovedsalongen har inngang både fra for- og akterdekk. Salongen har 75 sitteplasser samt en handikap/rullestol plass iht. regelverket. Mange sitteplasser er arrangert med bord, noe som gjør båten velegnet til både sightseeing og frakt av turister. Det er store vindusflater som bidrar til et lyst og lett interiør med god utsikt for alle ombord. Toppdekk er tilrettelagt med atkomst for passasjerer med oppgang fra akterdekk, hvor også rullestolheis er installert. I tillegg har båten god plass til bagasje og hundebur på akterdekk, opplyses det i pressemeldingen. 

Båten er bygget i henhold til Sjøfartsdirektoratets regler for passasjerskip og fartsområde 4. Dette omfatter både design, sikkerhetsutstyr og elektronikk med navigasjon og kommunikasjon.

Båten er en ny modell designet av Sivilingeniør Ola Lilloe-Olsen. Maritime Partner har stått for detaljdesign, prosjektering og bygging.