
Er tungt innvolvert i ny kjemikalietanker
Sirius Rederi har tildelt kontrakten til Kongsberg Maritime.
De skal levere design, ingeniørtjenester og utstyr til to MGO/Biofuel og metanol-klare kjemikalietankere til det svenske tankrederiet, skriver selskapet i en pressemelding.
- Denne kontrakten bekrefter at vårt lavutslippsdesign og drivstoffeffektive løsninger er attraktive for flere rederier. De ønsker å ta i bruk bærekraftig teknologi i sin flåtefornyelse, sier Rune Ekornesvåg, salgsdirektør for skipsdesign i Kongsberg Maritime.
- Vi ser frem til å jobbe med Sirius og China Merchants Jinling Shipyard på dette prosjektet, for å levere neste generasjon lasteskip, med en kombinasjon av energisparing og rene teknologierTankskipene er svært avanserte og er på 15.000 dwt, og med en rekke Kongsberg Maritime-utstyr om bord kan de også operere på batteridrevet hybrid fremdrift. Opsjoner for ytterligere flere skip er inkludert.
Denne kontrakten bygger videre på et nåværende program på ni skip med det svenske rederiet Terntank, med lignende design og utstyrspakke. Alle de 11 skipene skal bygges ved China Merchants Jinling Shipyard (Yangzhou) Dingheng.
Det første skipet til Sirius skal leveres i juli 2026.
Kontrakten har en verdi på rundt NOK 100 millioner og Kongsberg Maritime skal også levere styremaskin, propeller og thruster kontrollsystem, integrerte automasjonssystemer, fremdriftskontrollsystem og dekksmaskiner. Dette kommer i tillegg til design og ingeniørtjenester, skriver de.
De nye skipene skal ha en energi effektiviserings indeks (EEDI) nær 40 % under 2025 fase 3-krav.
- Med Evolution 15K tar vi enda et skritt fremover - for våre kunder, kolleger og miljøet. Våre nye tankskip er designet for å ha de høyeste nivåene av bærekraft, effektivitet og sikkerhet, samt gode arbeidsforhold, sier Jonas Backman, som er administrerende direktør i Sirius Rederi AB.
- Samarbeidet med Kongsberg Maritime startet for flere år siden da vi jobbet tett for å utvikle det beste skipet for våre kunder. De lytter til våre krav for lavutslippsfartøy og skaper en arbeidsplass der mannskapet føler seg trygge og hjemme. Dette har resultert i en kontrakt på to nybygg, men vi har en ambisjon om flere. Med disse fartøyene er vi godt på vei til “Pathway to ZERO”.
Les også:
-
Leverer utstyrspakke til verdens første fullelektriske offshorefartøy
Kongsberg Maritime skal levere en omfattende utstyrspakke til britiske Bibby Marines nye eCSOV, verdens første elektriske offshorefartøy. Selskapet vil levere helelektrisk fremdriftssystem med azimuth- og tunnel-thrustere. Kontrakten inkluderer også automatiseringssystem, komplett elektrisk kontrollsystem, dynamisk posisjonering og thrusterkontroll.
-
Ny fortøyningsløsning fra Kongsberg
Den nye fortøyningsklare løsningen fra Kongsberg Maritime integrerer ankerspill, haikjever og akterruller i OSCV-er, og gjør fartøyene i stand til å utføre et bredere spekter av fortøyningsoperasjoner.
-
Kongsberg har ordrereserve på 128 milliarder kroner
Kongsberg Maritime leverte en solid økning i både driftsinntekter og lønnsomhet, med en sterk ordreinngang i 2024.
-
Kongsberg Maritime får prisen Årets lærebedrift
Lærebedrifta tar inn lærlingar sjølv i dårlege tider, og lærlingane deira har høg gjennomføringsgrad og gode resultat.
-
Olympic kontraherer to nye fartøy
Olympic har inngått avtale om å bygge to konstruksjonsfartøy som vil bli verdens mest energieffektive i sin kategori.