«Helge Ingstad»-saken: Vaktsjefen dømt til 60 dager betinget fengsel
Mandag kom dommen etter at KNM «Helge Ingstad» kolliderte med «Sola TS» i 2018.
Rettsforhandlingene i saken startet 16. januar og ble avsluttet i mars. Mandag kom den nesten 60 sider lange dommen fra Bergen tingrett.
Dommerne mener vaktsjefen ikke fulgte godt nok med på radaren og at han ikke fikk med seg VHF-oppkallingene og handlet på rett måte.
Vaktsjefens forsvarer, Christian Lundin, sier den domfelte tar dommen tungt og er skuffet over resultatet.
- Han mener det ikke er riktig å klandre han i strafferettslig kontekst alene for denne ulykken for det er en sammensatt årsak.
Systemsvikt
Lundin sier på en pressekonferanse mandag at det er på det rene at det har vært en systemsvikt hvor forsvaret har fått, og akseptert, en foretaksstraff på 10 millioner kroner i forbindelse med ulykken.
- Da mener han det er uriktig å bare straffeforfølge han og ilegge han et personlig ansvar som en løytnant lang nede i systemet.
- Et mindretall av dommerne legger vekt på at vaktsjefen var klarert for tidlig og hadde et opplæringsansvar som tok fokuset bort. Det mener han har forklart ulykken, sier Lundin.
Advokaten sier de nå skal bruke tid på å bestemme seg om dommen skal ankes.
Forbundet skuffet
Torbjørn Bongo, Forbundsleder Norges offisers og spesialistforbund, sier til BT at de er skuffet over resultatet.
– De har ikke vektlagt de bakenforliggende årsakene som er utenfor vaktsjefens kontroll, sier Bongo.
Han sier videre at han er bekymret for hva dette vil ha å si for åpenhetskulturen. Både med tanke på ulykker og nestenulykker.
Les mer om temaet:
-
«Helge Ingstad»-saken viser at sjøfolks rettssikkerhet er truet, advarer eksperter
I rettssakene mot vaktsjefen ble det vist til Havarikommisjonens rapport fra ulykken. Det får jurister til å reagere.
-
Vil ikke røre omdiskutert lovparagraf
Justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl (Sp) vil ikke gjøre noe med lovparagrafen som ble brukt da vaktsjefen på KNM «Helge Ingstad» ble dømt.
-
Dommen i «Helge Ingstad»-saken er klar
Dommen i ankesaken etter forliset av fregatten «Helge Ingstad» i november 2018 falt onsdag.
-
Hvem har egentlig ansvaret for skipssikkerheten?
Den tragiske ulykken med KNM Helge Ingstad var primært et resultat av en serie med systemsvikt hos flere aktører, hovedsakelig Sjøforsvaret. Til tross for at vedtakelsen av skipssikkerhetsloven klargjorde at ansvaret for skipssikkerheten primært er hos rederiet, har vaktsjefen sittet 8 uker alene på tiltalebenken i vinter og gjennom den nylig avsagte dommen blitt syndebukk for havariet.
-
«Helge Ingstad»-saken skal opp for lagmansretten
Gulating lagmannsrett skal behandle Helge Ingstad-saken i sin helhet.
-
Kapteinen fra tankskipet dropper Ingstad-rettssaken
Den latviske kapteinen fra tankskipet Sola TS kommer ikke til å stille som vitne i rettssaken etter KNM Helge Ingstad-forliset, bekrefter Aktor Magne Kvamme Sylta.
-
«Helge Ingstad» rettsaken i gang
8. november 2018 kolliderte fregatten KNM «Helge Ingstad» med tankskipet «Sola TS», der «Helge Ingstad» forliste og verdier for 4,3 milliarder kroner gikk tapt. Den 33 år gamle vaktsjefen er den eneste tiltalte i saken. Han er tiltalt for uaktsom forvoldelse av sjøskade og brudd på militær straffelov om skjødesløshet i tjenesten.
-
Forsvarsdepartementet må betale 10 millioner
Hordaland, Sogn og Fjordane statsadvokatembeter har ilagt staten ved Forsvarsdepartementet en foretaksstraff på 10 millioner kroner etter havariet med KNM «Helge Ingstad» .
-
Saksøkes etter «Helge Ingstad» forlis
Staten har saksøkt eiere av tankskipet «Sola TS», Twitt Navigation Limited.
-
Her sprenges torpedoene fra «Helge Ingstad»
Sjøforsvarets Minedykkerkommando har fjernet alle torpedoene fra KNM «Helge Ingstad». Torsdag ettermiddag ble rundt halvparten av dem detonert i Hjeltefjorden. Resterende skal detoneres på et senere tidspunkt.