Skal bygge nye servicefartøy for en industri i vinden

VARD skal designe og bygge to hybride Commissioning Service Operation Vessels for Windward Offshore/SeaRenergy Group, skriver VARD i en pressemelding.

Publisert Sist oppdatert

VARD og Windward Offshore, som er et partnerskap under etablering og ledet av ASSCs offshoregren i Tyskland, kunngjør at de har signert en ny kontrakt for design og bygging av to hybride havvind servicefartøy  (CSOV) . Selskapene har også inngått avtale om opsjon på to fartøy til.

Partene som driver Windward Offshores foretak er alle bransjeledende, står det i pressemeldingen.

Nytt segment

SeaRenergy Offshore Holding GmbH, Blue Star Group GmbH & Cie KG, Diana Shipping Inc og SeraVerse GmbH, deler visjonen om være banebrytende når det gjelder kompeanse innen havvindsektoren. 

Hovuddata:

• Lengde: 87,5 meter

•Bredde : 19,5 meter 

• Høydejusterbar bevegelseskompensert gangveg med heissystem 

• Høydejustert system for overføring av varer og personell 

• Batteri hybridsystem 

• Forberedt for drift på grønn metanol

Dette foregangssamarbeidet gjennomsyrer Windward Offshore sitt første prosjekt med VARD og er et bevis på den utstrakte erfaringen partnene har med diverse nybyggingsprosjekt, står det.

 Selv om de kan vise til en lang merittliste i flere fartøyklasser, markerer dette prosjektet viljen til å entre havvind servicefartøy-markedet. CSOV-ene skal bistå de store energiselskapene med bygging og oppstart av havvindparker over hele verden, i tillegg til vedlikehold av eksisterende vindparker. 

Godt mottatt i markedet 

VARD 4 19-designet er en allsidig plattform for bærekraftige serviceoperasjoner til havvindparker, med fokus på logistikk, sikkerhet, komfort og overlegne posisjonerings- og bevegelsesegenskaper, skriver VARD.

De 87,5 meter lange fartøyene har en bredde på 19,5 meter og vil bli utstyrt med en høydejusterbar bevegelseskompensert gangbro med heissystem for vindmøller, og et høydejusterbart system for overføring av varer og personell til mindre arbeidsbåter. 

For å få energieffektive og smarte driftsoperasjoner til havs, der fokuset er å redusere drivstofforbruket om bord, vil skipene bli utrustet med en omfattende SeaQ-pakke fra Vard Electro som inkluderer løsninger og systemer for energiforsyning, kontroll, bro og kommunikasjon. 

Fartøyene er også forberedt for drift på grønn metanol. CSOV-ene vil ha plass til 120 personer om bord.

- Vi er stolte over at Windward Offshore/SeaRenergy valgte VARD som partner da de bestemte seg for å gå inn i CSOV/SOV-markedet. VARD skal muliggjøre bærekraftig virksomhet til sjøs, og har som mål å lede det grønne og teknologiske skiftet innen maritime operasjoner. Dette samarbeidet med ASSC/SeaRenergy viser at vi er på vei til å nå disse målene. Vi ønsker Windward Offshore/SeaRenergy velkommen inn i offshore- og spesialfartøymarkedet, og takker dem for muligheten til å bidra. Vi ser frem til fortsatt samarbeid, sier CEO i VARD, Alberto Maestrini. 

Konsernets høyteknologiske datterselskap Vard Electro er som nevnt, også involvert i prosjektet gjennom leveranser av SeaQ-utstyr og løsninger. Vard Interiors leverer HVAC-R, system for styring av inneklima, og interiørkonsepter, går det fram i pressemeldingen. 

Fartøyene er designet av Vard Design i Ålesund. Det første skroget vil bli bygd ved et av VARDs verft i Romania, mens den endelige utrustningen, ferdigstillingen og leveransen skal utføres av et av VARD sine verft i Norge.

Den første hybride CSOV-en til Windsward Offshore/SeaRenergy er planlagt levert i 2. kvartal av 2025. 

Har samarbeidet før

Samarbeidet mellom VARD og SeaRenergy går tilbake til 2015 da selskapene begynte å arbeide med potensielle SOV-prosjekt. Siden da har VARD en lang merittliste for bygging av CSOVer og SeaRenergys serviceteam har arbeidet på nesten alle seilende SOVer på mange offshore vindprosjekter.

Dr. Benjamin Vordemfelde, CEO i SeaRenergy Group sier: 

- Arbeidet begge selskapene har investert, gir nå resultat når vi inngår et partnerskap om fornybar tonnasje der vi kombinerer VARDs fremragende skipsbygging og SeaRenergys førstehånds arbeidserfaring med CSOV på en rekke havvindprosjekter, og legger til:

- Selv om endringene i de politiske rammene har bidratt til at nye utviklere har kommet inn i havvindmarkedet, er investeringsaktiviteten i havvindinfrastrukturen fortsatt altfor lav. ASSC har derfor besluttet å igjen være en pionér på dette feltet for å sikre tilgangen til attraktiv fartøykapasitet i 2025 og fremover, når prosjektene som er under planlegging og godkjenning skal installeres og settes i drift.