Tildelt kontrakt på nybyggene til Ulstein
Kontrakten gjelder rensesystemer for ballastvann (BWTS).
Ulstein Verft har tildelt Norwegian Greentech en kontrakt for å levere rensesystemer for ballastvann (BWTS) til to konstruksjonsstøttefartøy (CSOV-er) som det norske verftet bygger for Bernhard Schulte Offshore, skriver selskapet i en pressemelding.
De har ikke oppgitt verdien på kontrakten.
– Vi har levert en rekke BWTS-systemer til Ulstein Verft opp gjennom årene og er derfor godt kjent med kvalitetskravene som stilles til oss. Vi er stolt av å bli valgt til disse to nybyggene, sier Lars-Tore Lynge, salgssjef i Norwegian Greentech.
De to fartøyene, henholdsvis NB320 og NB321, er begge CSOV-er som skal brukes i havvindindustrien. Fartøyene er av ULSTEIN SX222 design. Skipene skal ha et hybrid, batteridrevet fremdriftssystem og klargjøres for metanol som drivstoff for å muliggjøre CO2-nøytral drift.
Norwegian Greentech skal levere energieffektive ballastvannrensesystemer til de to nybyggene. Selskapet har utviklet en metode som bruker en kombinasjon av UV-lys og filtre. Det kjemikaliefrie systemet har et svært kompakt design som er ideelt for trange motor- eller pumperom.
– Vi er stolte av teknologien vår og de betydelige miljø- og kostnadsgevinstene den gir til redere. Derfor mener vi systemet vårt passer godt til de mange drivstoffeffektive funksjonene som disse CSOV-ene vil utstyres med, sier Børge Gjelseth, salgs- og markedsdirektør i Norwegian Greentech.
Norwegian Greentech skal produsere ballastvannrensesystemene ved selskapets hovedkontor i Fosnavåg og levere dem til Ulstein Verft.
Les også:
-
– Ganske store aktører har meldt sin interesse
Ulsteins nye design reduserer kostnader og miljøavtrykk i havvindindustrien.
-
Dette blir det største X-BOW-skipet til no
Japanske Penta-Ocean Construction har gitt Ulstein Design & Solutions B.V., Rotterdam, oppdraget med å designe sitt nye tungløftsfartøy for installasjon av havvindfundament.
-
Sikra rekordstor ettermarknadskontrakt
Ulstein Design & Solutions AS har signert sin største ettermarknadskontrakt til no for kabelleggingsfartøyet «Orient Adventurer». Kontrakten med Dong Fang Offshore (DFO) omfattar både design og engineering, med bidrag frå fleire av selskapa i Ulstein.
-
Utrustingsarbeidet i gong for CSOV-skip til BS Offshore
Skroget til det første TWIN X-STERN havvindserviceskipet av typen Commissioning Service Operation Vessel (CSOV) til BS Offshore kom til Ulstein Verft den 18. desember 2024. Dette markerer oppstarten av utrustingsarbeidet for byggnummer 320 ved Ulstein Verft.
-
Store innsparinger med Ulstein-løsning
«Olympic Boreas» ble beskrevet som «firehjulsdrift på sjøen» da skipet vant prisen for Årets Maritime Innovasjon tidligere i år. Nå har rederiet hatt levering av «Olympic Notos» fra Ulstein verft.