
Tildelt kontrakt på nybyggene til Ulstein
Kontrakten gjelder rensesystemer for ballastvann (BWTS).
Ulstein Verft har tildelt Norwegian Greentech en kontrakt for å levere rensesystemer for ballastvann (BWTS) til to konstruksjonsstøttefartøy (CSOV-er) som det norske verftet bygger for Bernhard Schulte Offshore, skriver selskapet i en pressemelding.
De har ikke oppgitt verdien på kontrakten.

– Vi har levert en rekke BWTS-systemer til Ulstein Verft opp gjennom årene og er derfor godt kjent med kvalitetskravene som stilles til oss. Vi er stolt av å bli valgt til disse to nybyggene, sier Lars-Tore Lynge, salgssjef i Norwegian Greentech.
De to fartøyene, henholdsvis NB320 og NB321, er begge CSOV-er som skal brukes i havvindindustrien. Fartøyene er av ULSTEIN SX222 design. Skipene skal ha et hybrid, batteridrevet fremdriftssystem og klargjøres for metanol som drivstoff for å muliggjøre CO2-nøytral drift.
Norwegian Greentech skal levere energieffektive ballastvannrensesystemer til de to nybyggene. Selskapet har utviklet en metode som bruker en kombinasjon av UV-lys og filtre. Det kjemikaliefrie systemet har et svært kompakt design som er ideelt for trange motor- eller pumperom.
– Vi er stolte av teknologien vår og de betydelige miljø- og kostnadsgevinstene den gir til redere. Derfor mener vi systemet vårt passer godt til de mange drivstoffeffektive funksjonene som disse CSOV-ene vil utstyres med, sier Børge Gjelseth, salgs- og markedsdirektør i Norwegian Greentech.
Norwegian Greentech skal produsere ballastvannrensesystemene ved selskapets hovedkontor i Fosnavåg og levere dem til Ulstein Verft.
Les også:
-
Første av fire på vei til Norge
Skroget til den første av fire CSOVer som Vard skal bygge for Windward Offshore GmbH & Co er nå på vei til Norge.
-
Bygginga av vindskip nummer to for BS Offshore i gang ved Ulstein Verft
Denne veka kom skroget til byggnummer (bnr.) 321 for BS Offshore fram til Ulstein Verft. Dette markerer starten på ein ny fase i skipsbygginga. Skipet er designa av Ulstein Design & Solutions AS for såkalla 'walk-to-work'-operasjonar (W2W) der personell går over ei rørslekompensert gangbru frå skipet til ein vindturbin.
-
– Ganske store aktører har meldt sin interesse
Ulsteins nye design reduserer kostnader og miljøavtrykk i havvindindustrien.
-
Dette blir det største X-BOW-skipet til no
Japanske Penta-Ocean Construction har gitt Ulstein Design & Solutions B.V., Rotterdam, oppdraget med å designe sitt nye tungløftsfartøy for installasjon av havvindfundament.
-
Sikra rekordstor ettermarknadskontrakt
Ulstein Design & Solutions AS har signert sin største ettermarknadskontrakt til no for kabelleggingsfartøyet «Orient Adventurer». Kontrakten med Dong Fang Offshore (DFO) omfattar både design og engineering, med bidrag frå fleire av selskapa i Ulstein.