
Omfattende leveranse til Nexans nye kabellegger
Nexans Marine Operations AS har returnert til Ulstein Verft AS for å bygge en ny og oppdatert versjon av DP3 kabellegger fartøyet «Nexans Aurora». Det nye skipet vil dele det samme omfattende fremdrifts- og manøvreringssystemet fra Brunvoll.
Brunvolls leveranse til det nye fartøyet vil ha samme spesifikasjoner som den forrige leveransen, inkludert tre azimuth-fremdriftsenheter, to tunnel thrustere og en opptrekkbar azimuth-thruster. Alle enhetene vil være koblet sammen i Brunvolls eget fremdrifts- og thruster kontrollsystem, BruCon PTC, skriver selskapet i en pressemelding.
Pakken er planlagt levert i andre kvartal i 2024, og skipet vil være operativt fra 2026.
Nexans er en global leverandør av strøm- og kommunikasjonskabler med 28 000 ansatte over hele verden. Nexans Norway, med sine 1 600 ansatte, er en av de ledende leverandørene av sjøkabler. Dette skipet, kontrahert av Nexans Marine Operations, vil installere sjøkabler til kraft- og kommunikasjonsformål fra land til land, til offshore vindparker og andre offshore installasjonen.

Det nye skipet, designet av Skipsteknisk AS, har samme betegnelse, ST-297 CLV, som «Nexans Aurora», men er forbedret med hensyn til kapasitet og komfort. En total lastekapasitet på 14.000 tonn høyspentkabler og fiberoptikk, samt muligheten til å legge opptil fire kabler samtidig er nøkkelfunksjonene på skipet, skriver de.

- Nexans og Skipsteknisk utfordret Brunvolls forsking- og utviklingsavdeling på «Nexans Aurora», med hensyn til både kraftuttak, ytelse, teknisk kompleksitet og undervannsstøy. Så jeg er veldig glad for at de har returnert til Brunvoll også for dette skipet, som kommer til å bli det mest teknologisk avanserte kabelleggeren noensinne bygget, sier Bernt Rune Riksfjord, VP Sales hos Brunvoll.
Les også:
-
– Ganske store aktører har meldt sin interesse
Ulsteins nye design reduserer kostnader og miljøavtrykk i havvindindustrien.
-
Dette blir det største X-BOW-skipet til no
Japanske Penta-Ocean Construction har gitt Ulstein Design & Solutions B.V., Rotterdam, oppdraget med å designe sitt nye tungløftsfartøy for installasjon av havvindfundament.
-
Sikra rekordstor ettermarknadskontrakt
Ulstein Design & Solutions AS har signert sin største ettermarknadskontrakt til no for kabelleggingsfartøyet «Orient Adventurer». Kontrakten med Dong Fang Offshore (DFO) omfattar både design og engineering, med bidrag frå fleire av selskapa i Ulstein.
-
Utrustingsarbeidet i gong for CSOV-skip til BS Offshore
Skroget til det første TWIN X-STERN havvindserviceskipet av typen Commissioning Service Operation Vessel (CSOV) til BS Offshore kom til Ulstein Verft den 18. desember 2024. Dette markerer oppstarten av utrustingsarbeidet for byggnummer 320 ved Ulstein Verft.
-
Store innsparinger med Ulstein-løsning
«Olympic Boreas» ble beskrevet som «firehjulsdrift på sjøen» da skipet vant prisen for Årets Maritime Innovasjon tidligere i år. Nå har rederiet hatt levering av «Olympic Notos» fra Ulstein verft.