Omfattende leveranse til Nexans nye kabellegger
Nexans Marine Operations AS har returnert til Ulstein Verft AS for å bygge en ny og oppdatert versjon av DP3 kabellegger fartøyet «Nexans Aurora». Det nye skipet vil dele det samme omfattende fremdrifts- og manøvreringssystemet fra Brunvoll.
Brunvolls leveranse til det nye fartøyet vil ha samme spesifikasjoner som den forrige leveransen, inkludert tre azimuth-fremdriftsenheter, to tunnel thrustere og en opptrekkbar azimuth-thruster. Alle enhetene vil være koblet sammen i Brunvolls eget fremdrifts- og thruster kontrollsystem, BruCon PTC, skriver selskapet i en pressemelding.
Pakken er planlagt levert i andre kvartal i 2024, og skipet vil være operativt fra 2026.
Nexans er en global leverandør av strøm- og kommunikasjonskabler med 28 000 ansatte over hele verden. Nexans Norway, med sine 1 600 ansatte, er en av de ledende leverandørene av sjøkabler. Dette skipet, kontrahert av Nexans Marine Operations, vil installere sjøkabler til kraft- og kommunikasjonsformål fra land til land, til offshore vindparker og andre offshore installasjonen.
Det nye skipet, designet av Skipsteknisk AS, har samme betegnelse, ST-297 CLV, som «Nexans Aurora», men er forbedret med hensyn til kapasitet og komfort. En total lastekapasitet på 14.000 tonn høyspentkabler og fiberoptikk, samt muligheten til å legge opptil fire kabler samtidig er nøkkelfunksjonene på skipet, skriver de.
- Nexans og Skipsteknisk utfordret Brunvolls forsking- og utviklingsavdeling på «Nexans Aurora», med hensyn til både kraftuttak, ytelse, teknisk kompleksitet og undervannsstøy. Så jeg er veldig glad for at de har returnert til Brunvoll også for dette skipet, som kommer til å bli det mest teknologisk avanserte kabelleggeren noensinne bygget, sier Bernt Rune Riksfjord, VP Sales hos Brunvoll.
Les også:
-
Store innsparinger med Ulstein-løsning
«Olympic Boreas» ble beskrevet som «firehjulsdrift på sjøen» da skipet vant prisen for Årets Maritime Innovasjon tidligere i år. Nå har rederiet hatt levering av «Olympic Notos» fra Ulstein verft.
-
Seks Azimuth Thrustere til Østensjøs Flaggskip
Brunvoll har inngått kontrakt med Astilleros GONDAN om levering av en pakke bestående av azimuth-thrustere til et Ocean Energy Support Vessel (OESV). Fartøyet, designet av Salt Ship Design, vil ha seks thrustere fra Brunvoll, hvorav tre er azimuth-fremdriftsthrustere og de tre andre er opptrekkbare azimuth-thrustere. Østensjø Rederi skal etter planen ta levering av fartøyet i andre halvdel av 2027.
-
Tapte millionsøksmål
Sea1 Offshore, tidligere Siem Offshore, gikk til Møre og Romsdal tingrett med erstatningskrav på i overkant av 42 millioner kroner mot Brunvoll Volda. Det vant ikke frem.
-
Omfattende Brunvoll-leveranse til flere DP2 shuttletankere
Brunvoll har inngått en avtale med Daehan Shipbuilding om levering av thrusterpakker til tre Suezmax DP2 shuttletankere.
-
Disse er nominert til Maritime Innovation Award 2024
Ulstein verft, Kongsberg Maritime og Green Yard Kleven er nominert til årets Maritime Innovation Award som skal deles ut under Klyngekonferansen i Ålesund 19. september.