Brunvoll leverer "down under"

Brunvoll har signert kontrakt med Rizhao Gangda-verftet for levering av et omfattende fremdrifts-, manøvrerings- og dynamisk posisjoneringssystem til et beredskaps og nødtauingsfartøy.

Publisert Sist oppdatert

Fartøyet eies av Smit Lamnalco, et datterselskap av Boskalis. 

Oppdraget til fartøyet blir å beskytte de marine miljøene rundt Great Barrier Reef og Torresstredet, som anses som noen av de mest sårbare marine områdene i verden, på vegne av Austral Maritime Safety Authority.

Leveransen fra Brunvoll består av en twin-screw fremdriftsløsning, fire tunnel-thrustere og et avansert kontrollsystem. 

- Vi er stolte og ydmyke over å ha blitt valgt av en så stor aktør i den maritime industrien. Kontrollsystemet for dette fartøyet er et av de mest avanserte systemene Brunvoll har levert hittil. Vi har jobbet med dette prosjektet i en lengre periode, og det er svært givende når alt endelig faller på plass, sier Oddbjørn Følsvik, VP Sales i Brunvoll.

Kontrollsystemleveransen er en av de mest avanserte fra Brunvoll til dags dato. Det inkluderer Brunvolls propulsjon og thruster kontrollsystem (BruCon PTC), Brunvolls dynamisk posisjoneringssystem (BruCon DP2), og Brunvolls joystick kontrollsystem (BruCon JS). DP-systemet har også Target Tracking-funksjon, som gjør at fartøyet kan følge objekter, for eksempel fjernstyrte undervannsfarkoster (ROV-er). 

Twin-screw fremdriftssystemet består av propeller med kontrollerbar pitch, reduksjonsgir og dyser. Propellene vil ha en maksimal effekt på 3800 kW hver, og en diameter på 3,5 meter. 

Reduksjonsgiret har også Power Take-Out (PTO) og Power Take-In (PTI), som gir et bredt utvalg av driftsmoduser. Alle de forskjellige modusene er også tilgjengelige både under normal drift og mens fartøyet er i DP2- operasjon 

Systemet vil ha følgende driftsmoduser:

• PTO – Hovedmotorer og akselgeneratorer kjører PTO på begge sider, og leverer både kraft til fremdrift og elektrisitet om bord. 

• PTI – Fremdrift på begge sider drevet av elektromotorer, som enten drives av hjelpemotorer eller batterier. Ved lavere belastning kan denne modusen brukes for å unngå å starte opp den større hovedmotoren, og heller kjøre mindre motorer på mer optimal belastning. 

• Hybrid – En side kjører PTO og den andre kjører PTI, det vil si at én hovedmotor driver begge propellene. Dette gir ekstra fleksibilitet og gunstig belastning av motorene. 

• Bollard pull – Begge sider drevet av hovedmotorer og PTI, for maksimal bollard pull. Denne boost-modusen tar ut full kraft av fartøyet for å støtte spesialoperasjoner som sleping eller ankerhåndtering. 

• Fire Fighting – FIFI-pumper er i drift med mindre kraft tilgjengelig for fremdrift, for å unngå overbelastning av hovedmotoren. 

Fartøyet er designet av Robert Allan Ltd. med designbetegnelsen RASalvor 6500. Fartøyet vil få en lengde på 65 meter og en samlet bollard pull på 120 tonn.