
Nye konstruksjon- og service fartøy i porteføljen
Opsjonene er benyttet, noe som kommer Brunvoll til gode.
- I november ønsket jeg Windward velkommen som ny kunde hos oss og vi setter stor pris på at de nå har valgt å benytte seg av opsjonene. Store seriere som dette er svært viktig for hele Brunvolls verdikjede. Jeg ser frem til å se alle tjue thrustere blir produsert på fabrikken i Molde, seier Bernt Rune Riksfjord, VP Sales hos Brunvoll.
I en pressemelding fra Brunvoll går det fram at de skal levere fremdrift og manøvreringsløsninger til totalt fire nye CSOVer hos VARD. Windward har valgt å benytte seg av opsjonene fra kontrakten inngått i november, og ordren har doblet seg fra to til fire konstruksjon og service operasjonsfartøyer(CSOV).
Windwards nye fartøy vil ha to azimuth fremdriftsthrustere i akter, og to inntrekkbare azimuth thrustere og en tunnel-thruster i forskipet. Alle azimuth-thrustere har de nyeste oppdateringene for å imøtekomme de stadig strengere kravene til raske, sikre og nøyaktige DP-operasjoner for SOV-er og CSOV-er, skriver de i pressemeldingen.
Dette omfatter betydelig forbedret rotasjonshastighet, raskere akselerasjon for propellen og løsninger for økt thrusteffekt ved å redusere interaksjon mellom thrusterne og skroge
Med fire kraftige og responsive azimuth thrustere, vil fartøyene være utstyrt med tanke på operasjonelle krav, DP-nøyaktighet og total ytelse. Fartøyene, som er av VARD 4 19-design, vil være omtrent 87.5 meter lange og 19.5 meter brede, og med en kapasitet for å huse 120 personer. Designet er optimalisert for lavt drivstofforbruk, høy operabilitet og komfort.
Det første skroget vil bli bygget ved VARDs verft i Romania og utrustet ved ett av VARDs verft i Norge. Det andre fartøyet vil bli bygget og levert fra Vard Vung Tau i Vietnam. Den første CSOV-en for Windward Offshore er planlagt å bli levert i andre halvdel av 2025.
Les også:
-
Brunvoll leverer "down under"
Brunvoll har signert kontrakt med Rizhao Gangda-verftet for levering av et omfattende fremdrifts-, manøvrerings- og dynamisk posisjoneringssystem til et beredskaps og nødtauingsfartøy.
-
Har levert sin første SeaQ broløsning til cruisemarkedet
Vard Electro har levert et nytt og innovativt brodesign til «Mein Schiff Relax», den første av to nye InTUItion-klasse cruiseskip med kombinert drivstoff-fremdrift, bygget og levert av Fincantieri for TUI Cruises – et joint venture mellom TUI AG og Royal Caribbean Cruises.
-
Skal bygge OSCV for taiwansk kunde
Vard har signert kontrakt med Taiwanbaserte Dong Fang Offshore (DFO) om å designe og bygge et Offshore Subsea Construction fartøy (OSCV) av VARD 3 39 design, med opsjon(er). Verdien på kontrakten er 113,5 millioner euro.
-
Første av fire på vei til Norge
Skroget til den første av fire CSOVer som Vard skal bygge for Windward Offshore GmbH & Co er nå på vei til Norge.
-
Gigantkontrakt til Brunvoll
Brunvoll har signert en kontrakt med VARD for levering av fremdrifts- og manøvreringsthrustere til fem Walk-2-Work Service Operation Vessels.