Nye konstruksjon- og service fartøy i porteføljen
Opsjonene er benyttet, noe som kommer Brunvoll til gode.
- I november ønsket jeg Windward velkommen som ny kunde hos oss og vi setter stor pris på at de nå har valgt å benytte seg av opsjonene. Store seriere som dette er svært viktig for hele Brunvolls verdikjede. Jeg ser frem til å se alle tjue thrustere blir produsert på fabrikken i Molde, seier Bernt Rune Riksfjord, VP Sales hos Brunvoll.
I en pressemelding fra Brunvoll går det fram at de skal levere fremdrift og manøvreringsløsninger til totalt fire nye CSOVer hos VARD. Windward har valgt å benytte seg av opsjonene fra kontrakten inngått i november, og ordren har doblet seg fra to til fire konstruksjon og service operasjonsfartøyer(CSOV).
Windwards nye fartøy vil ha to azimuth fremdriftsthrustere i akter, og to inntrekkbare azimuth thrustere og en tunnel-thruster i forskipet. Alle azimuth-thrustere har de nyeste oppdateringene for å imøtekomme de stadig strengere kravene til raske, sikre og nøyaktige DP-operasjoner for SOV-er og CSOV-er, skriver de i pressemeldingen.
Dette omfatter betydelig forbedret rotasjonshastighet, raskere akselerasjon for propellen og løsninger for økt thrusteffekt ved å redusere interaksjon mellom thrusterne og skroge
Med fire kraftige og responsive azimuth thrustere, vil fartøyene være utstyrt med tanke på operasjonelle krav, DP-nøyaktighet og total ytelse. Fartøyene, som er av VARD 4 19-design, vil være omtrent 87.5 meter lange og 19.5 meter brede, og med en kapasitet for å huse 120 personer. Designet er optimalisert for lavt drivstofforbruk, høy operabilitet og komfort.
Det første skroget vil bli bygget ved VARDs verft i Romania og utrustet ved ett av VARDs verft i Norge. Det andre fartøyet vil bli bygget og levert fra Vard Vung Tau i Vietnam. Den første CSOV-en for Windward Offshore er planlagt å bli levert i andre halvdel av 2025.
Les også:
-
Blir ny sjef i Vard Electro
Hans Tore Jenssen blir ny General Manager i Vard Electro, og starter i sin nye rolle i selskapet 1. januar 2025. Andrea Qualizza fortsetter som styreformann.
-
Pon Power sikrer kontrakt med VARD
Pon Power sikrer kontrakt med VARD for levering av hovedmotorer og nøddiesel til CSOV for Navigare Capital Partners og Norwind Offshore.
-
«Purus Chinook» på vei til Norge
I slutten av november ble skroget sjøsatt ved Vards skrogverft i Romania. Nå har reisen mot Vard Søviknes, og ferdigstilling, startet.
-
Fra PSV til CLV
VARD, har levert fartøyet «IT Infinity» til I.T. International Telecom Marine SRL (IT) etter å ha bygd om fartøyet fra et PSV til et spesialisert kabelleggingsfartøy (CLV).
-
VARD tildelt AiP for to metanolklare CSOV-er
VARD er tildelt en Approval in Principle (AiP) for metanol som drivstoff for to CSOV-er for rederiet North Star. Prinsippgodkjennelsen er tildelt av Lloyd’s Register og gjelder for to av fartøyene som VARD har designet og har under bygging for britiske North Star. Med denne AiP-en vil de to skipene være blant de første som er klargjort for konvertering til grønne drivstoff i hav-vindmarkedet.