
De skal levera ladesystem til Bergensbåtene
Mer spesifikt på rutene Bergen-Knarvik og Bergen-Kleppestø.
Det er Brunvoll Mar-El som skal levere det landbaserte ladesystemet til hurtigbåtene som skal trafikkere rutene Bergen-Knarvik og Bergen-Kleppestø, går det fram i en pressemelding fra selskapet.
Selskapet har tidligere annonsert at de har fått kontrakt på å levere hybrid og elektrisk systemintegrasjon til de tre fergene, slik at kontraktene til sammen dekker systemintegrasjon både ombord og på land.
Brunvoll Mar-El er en systemintegrator for energi- og vekt-optimaliserte lavutslipps hurtigbåter.
De nye kontraktene gjør at Brunvoll Mar-El beveger seg fra kun å levere systemer for skip, til å bli en system integrator både ombord og på land.
Systemene vil bli installert i løpet av 2024.
Ladekapasiteten vil være 5 MW på Kleppestø og 4 MW i Knarvik, og systemet på Kleppestø kan lade to fartøyer samtidig, skriver de.
Ladesystemet på land vil bestå av ladeinvertere, kabeltårn med megawatt-ladesystem i henhold til MCS-standarden, og Brunvoll Mar-Els kontrollsystem som håndterer ladesekvenser og monitorering av systemet.
Anlegget på Kleppestø vil bli levert som en modulbasert containerløsning med et komplett teknisk rom med ferdiginstallerte tavler. Installasjonen innbefatter også hovedtavler og tilkobling til transformatorstasjon med kobling til det lokale kraftnettet.
- Hurtigbåtoperatør Fjord1 er fornøyd med å kunne signere samme systemintegrator både ombord og på land for disse fartøyene, og slik få optimal systemintegrasjon i den totale systempakken», sier Helge Asle Lundeberg, Managing Director i Brunvoll Mar-El.
Les også:
-
– Nå skal nettverk og relasjoner skapes
Om en uke er det duket for stor maritim aktivitet i Bergen. – Ta turen ned til byen på lørdagen og søndagen. Ta med foreldrene dine, barnebarnet eller naboen, og kom og se, sier Sigvald Sveinbjørnsson, daglig leder i Maritime Bergen.
-
Gigantkontrakt til Brunvoll
Brunvoll har signert en kontrakt med VARD for levering av fremdrifts- og manøvreringsthrustere til fem Walk-2-Work Service Operation Vessels.
-
Tar kvantesprang mot nullutslipp
Hurtigbåtforbundet, som representerer 68 medlemsbedrifter innen maritim næring, har inngått en innkjøpsavtale med Bunker-Oil som kan ta hurtigbåtbransjen et langt steg mot nullutslipp, uten hjelp fra regjeringen.
-
Hun både puster og lever for den maritime næringen
Malin Haara er Maritime Bergens nye prosjektleder innen rekruttering. – Når jeg har ferie, går det til å jobbe på seilskip for å lære barn og unge å bli kjent med sjøen.
-
– Fylkeskommuner som er usikre kan ta direkte kontakt med Miljødirektoratet
Stortingsrepresentant Lars Haltbrekken (SV) ville vite hvordan hurtigbåtprogrammet kan bidra til flere fylkeskommunale nullutslipps hurtigbåter, og stilte et skriftlig spørsmål til klima- og miljøministeren. Nå har han fått svar.