De skal levera ladesystem til Bergensbåtene
Mer spesifikt på rutene Bergen-Knarvik og Bergen-Kleppestø.
Det er Brunvoll Mar-El som skal levere det landbaserte ladesystemet til hurtigbåtene som skal trafikkere rutene Bergen-Knarvik og Bergen-Kleppestø, går det fram i en pressemelding fra selskapet.
Selskapet har tidligere annonsert at de har fått kontrakt på å levere hybrid og elektrisk systemintegrasjon til de tre fergene, slik at kontraktene til sammen dekker systemintegrasjon både ombord og på land.
Brunvoll Mar-El er en systemintegrator for energi- og vekt-optimaliserte lavutslipps hurtigbåter.
De nye kontraktene gjør at Brunvoll Mar-El beveger seg fra kun å levere systemer for skip, til å bli en system integrator både ombord og på land.
Systemene vil bli installert i løpet av 2024.
Ladekapasiteten vil være 5 MW på Kleppestø og 4 MW i Knarvik, og systemet på Kleppestø kan lade to fartøyer samtidig, skriver de.
Ladesystemet på land vil bestå av ladeinvertere, kabeltårn med megawatt-ladesystem i henhold til MCS-standarden, og Brunvoll Mar-Els kontrollsystem som håndterer ladesekvenser og monitorering av systemet.
Anlegget på Kleppestø vil bli levert som en modulbasert containerløsning med et komplett teknisk rom med ferdiginstallerte tavler. Installasjonen innbefatter også hovedtavler og tilkobling til transformatorstasjon med kobling til det lokale kraftnettet.
- Hurtigbåtoperatør Fjord1 er fornøyd med å kunne signere samme systemintegrator både ombord og på land for disse fartøyene, og slik få optimal systemintegrasjon i den totale systempakken», sier Helge Asle Lundeberg, Managing Director i Brunvoll Mar-El.
Les også:
-
Seks Azimuth Thrustere til Østensjøs Flaggskip
Brunvoll har inngått kontrakt med Astilleros GONDAN om levering av en pakke bestående av azimuth-thrustere til et Ocean Energy Support Vessel (OESV). Fartøyet, designet av Salt Ship Design, vil ha seks thrustere fra Brunvoll, hvorav tre er azimuth-fremdriftsthrustere og de tre andre er opptrekkbare azimuth-thrustere. Østensjø Rederi skal etter planen ta levering av fartøyet i andre halvdel av 2027.
-
Tapte millionsøksmål
Sea1 Offshore, tidligere Siem Offshore, gikk til Møre og Romsdal tingrett med erstatningskrav på i overkant av 42 millioner kroner mot Brunvoll Volda. Det vant ikke frem.
-
Ber om navnehjelp til nye hurtigbåter
Hva skal barnet hete? er det mange foreldre som har spurt seg når barnet kommer. Det gjør også Fjord1 i disse dager som trenger hjelp til å finne navn til to hurtigbåter.
-
Omfattende Brunvoll-leveranse til flere DP2 shuttletankere
Brunvoll har inngått en avtale med Daehan Shipbuilding om levering av thrusterpakker til tre Suezmax DP2 shuttletankere.
-
– La Statens vegvesen ta over de lengste hurtigbåtsambandene
Norske fylkeskommuner mangler penger, og kanskje også kompetansen, til å lede omstillingen til nullutslipp på de lengste og mest krevende hurtigbåtsambandene.