Torghatten vant kontrakt hos söta bror
Torghatten har vunnet sin første ferjekontakt i Sverige. Torghatten skal operere sambandet Strömstad-Koster fra desember 2025, og to nye elferjer skal bygges.
Trafikkselskapet Västtrafik offentliggjorde onsdag at Torghatten AB har vunnet anbudet for Strömstad-Koster, som har en varighet på 15 år. Torghatten vil bygge to nye elferjer for å operere sambandet, og utvider dermed den grønne flåten sin ytterligere, melder selskapet i en pressemelding.
Dette blir det første ordinære sambandet Torghatten opererer i Sverige.
– Dette er en fantastisk dag for oss i Torghatten og NFI! Vi har over en tid jobbet for å få et fotfeste i Sverige, og Strömstad-Koster blir startskuddet for oss, sier administrerende direktør i Torghatten AB, Stein Andre Hergistad-Olsen.
I forbindelse med den nye kontrakten vil Torghatten bygge to nye elektriske ferjer, begge med en kapasitet på 248 personer. Disse ferjene blir bygget for 100 prosent elektrisk drift.
– I Norge har ferjenæringen tatt store steg innen grønn omstilling, og som Norges største ferjeselskap har vi solid kompetanse på elektriske ferjer og lavutslipps-teknologi. Vi gleder oss stort til å tilby passasjerene helt nye, klimavennlige ferjer mellom Strömstad og Koster, sier Herigstad-Olsen.
I tillegg til den nye kontrakten for Stömstad-Koster, opererer Torghatten den autonome byferja «Estelle» i Stockholm.
Selskapet har en uttalt strategi om å etablere seg som en solid ferjeoperatør i Sverige.