Torghatten vinner sin største kontrakt i Sverige
Torghatten skal drifte båtruter i Göteborgs skjærgård.
Tirsdag offentliggjorde Västtrafik at Torghatten vant fergeanbudet for Södra Skärgården.
Kontrakten omfatter drift av fire ruter som knytter sammen Stenpiren, Saltholmen og øyene i Göteborgs skjærgård, og betjener fastboende, pendlere og skolebarn, skriver Torghatten i en pressemelding.
Kontrakten har oppstart i 2027, og har 15 års varighet.
– Dette er en betydelig milepæl for Torghatten og Nordic Ferry Infrastructure, nå etableres Torghatten for alvor i Sverige. For NFI er dette en forsterkning av tilstedeværelsen vår på den svenske vestkysten, der vi gjennom Øresundslinjen allerede har kontorer i Helsingborg. Vi ser frem til å etablere oss i Göteborg, sier Carsten Jensen, CEO i Nordic Ferry Infrastructure, som eier Torghatten.
Torghatten opererer i dag en autonom ferge i Riddarfjärden i Stockholm, og vant tidligere i år anbudet for sambandet Strömstad-Koster.
Miljøvennlig flåte og grønne løsninger
Torghatten skal drifte åtte fartøy i kontrakten, og rederiet bygger fem fullelektriske fartøy, hvorav tre hurtigbåter.
De resterende fartøyene vil være ombygde fartøy som drives med biodrivstoff. Den samlede hybridiseringsgraden for kontrakten er på hele 90 prosent.
– Vi har grønn fornyelse av flåten som strategi, og å redusere karbonavtrykket er viktig for oss. Å vinne denne kontrakten er derfor et viktig steg i den retningen. Her bruker vi kompetansen vi har på bygging og drift av el-fartøy i Norge, og viser at vi er godt rigget for å kunne tilby konkurransedyktige løsninger i Sverige, sier Jensen.
Etablering i Göteborg
De fire båtrutene vil ha helårsdrift med utvidet operasjon i sommermånedene, når trafikken er på sitt høyeste. Rutene er avgjørende for innbyggernes daglige reiser, og hvert år foretas omtrent 2,2 millioner turer på disse rutene.
Saltholmen fungerer som et viktig knutepunkt med videre forbindelse til andre kollektivtilbud som buss og tog.
I forbindelse med kontrakten vil Torghattens svenske datterselskap Torghatten AB bli betraktelig utvidet, og det blir etablert et administrasjonskontor i Göteborg.
Under høysesong i sommermånedene vil det være behov for om lag 70 sjøfolk for å operere rutene.