Fra venstre: Erlend Bjelland og Dag Inge Aarhus.

“Statlig koloss” vant pris

Sjøfartsdirektoratet vant prisen “Beste visuelle kommunikasjon” for sine rekrutteringsvideoer.

Publisert Sist oppdatert

– Det blir et ekstra kakestykke til fredagskaffen i dag, skriver direktoratet på sin egen LinkedIn-side. 

Prisen vinner de for sine rekrutteringsvideoer hvor de bruker humor, og andre ansatte, for å lokke potensielle arbeidstakere til Sjøfartsdirektoratet. 

I stedet for å skryte av seg selv, og hvor flott arbeidsplassen er, valgte de å gå stikk motsatt vei. 

– Vi bruker humor, og prøver å bruke tema man kan kjenne seg igjen i, og vise at det er god stemning. Det er kanskje litt uventet, i alle fall med tanke på avsender, fortalte for kommunikasjon og samfunnskontakt i Sjøfartsdirektoratet, Erlend Bjelland til Skipsrevyen i oktober i fjor. 

Sammen med kommunikasjonsdirektør Dag Inge Aarhus mottok han prisen på vegne av Sjøfartsdirektoratet. 

Slik begrunner juryen i KOM24, Retriever og Kommunikasjonsforeningen hvorfor de vant: 

"Vinneren i kategorien beste visuelle kommunikasjon har lykkes med å engasjere og overraske målgruppen, som igjen har ført til positiv medieomtale, oppmerksomhet i ulike kanaler – og konkrete målbare resultater. Visuell kommunikasjon trenger ikke nødvendigvis være estetisk vakkert, det kan være humoristisk, gjenkjennelig og folkelig. Å spille på klassiske fordommer, kjente situasjoner og glimt i øyet, er et godt og effektivt grep for å skape gjenkjennelse hos målgruppen, og her ser vi at det har hatt tydelig effekt. Vinneren har brukt visuell kommunikasjon som et strategisk virkemiddel for å fremstå som noe annet enn et «stort, grått og firkantet direktorat». Juryen skjønner godt at søkebunken øker, når de humoristiske employer branding-filmsnuttene ruller over skjermene."