Kan bli verdens første containerskip på ren ammoniakk
Yara Clean Ammonia, NorthSea Container Line og Yara International går sammen for å realisere verdens første containerskip som vil bruke ren ammoniakk som drivstoff.
«Yara Eyde» vil gå i trafikk mellom Norge og Tyskland, og vil være den første utslippsfrie sjøveien til kontinentet, står det i en pressemelding fra selskapene.
- Verden står midt i en klimakrise og alle gode krefter må nå samles for raskt å kutte utslipp. Vi er glade for å kunne samarbeide på tvers av sektorer og vise at avgjørende utslippskutt er mulig. Den grønne reisen startet med Y«ara Birkeland», verdens første selvkjørende elektriske containerskip, og nå fortsetter vi den med «Yara Eyde» som vil bli verdens første containerskip på ren ammoniakk, sier Svein Tore Holsether, konsernsjef i Yara International.
Første grønne skipsled til Europa
«Yara Eyde» er optimalisert for handelskorridoren mellom Norge og Europa og vil gå i trafikk mellom Oslo, Brevik, Hamburg og Bremerhaven. Fra 2026 kan norske selskaper eksportere produktene sine på grønn kjøl, og handelsvarer kan importeres utslippsfritt til Norge, hevder de.
- Vi ser det er økende etterspørsel fra vareeiere for å redusere utslipp. Skipet tilbyr konkurransedyktig og utslippsfri logistikk til alle vareeiere i Oslofjorden og Grenlandsregionen, sier Bente Hetland i North Sea Container Line.
Strategi for Yara International
Yara har, gjennom sin posisjon som verdens største ammoniakkselskap med skalafordeler innenfor produksjon, terminaler og ammoniakkskip, en mulighet til å skalere opp disse forretningsområdene ved å delta i å utvikle nye markedssegmenter.
Det viktigste av de nye segmentene vil være knyttet til skipsfart, står det i pressemeldingen.
- Yara har valgt å delta i dette prosjektet for å vise at dette segmentet på kort sikt kan skape tilleggsvekst for ammoniakk. Yara vil bidra til å utvikle dette nye markedet, men vi vil strategisk benytte våre midler til å utvikle produksjons- og logistikk segmentet og ikke prioritere eierskap i skip, sier Magnus Krogh Ankarstrand, leder av Yara Clean Ammonia.
Trygt bunkringsnettverk for ren ammoniakk
Yara Clean Ammonia vil forsyne «Yara Eyde» med ammoniakk som er produsert fossilfritt eller tilnærmet karbonfritt. Sammen med Azane Fuel Solutions utvikles et lagrings- og bunkringsnettverk for å gjøre ren ammoniakk tilgjengelig i norske og etter hvert skandinaviske havner. Bunkringsnettverket kan også bidra til å nå Norges mål om utslippskutt fra offshoresektoren.
Enova og Innovasjon Norge støtter de første pilotene og en av lekterne er planlagt å forsyne «Yara Eyde» med lavutslippsdrivstoff i Brevik. «Yara Eyde» vil ha en rekke energisparingstiltak, skriver de.
- Vi kommer til å ha de høyeste sikkerhets- og kvalitetsstandarder og dra veksel på Yaras omfattende erfaring med ammoniakk. Det vil sørge for at produksjon, lagring og bunkring av ren ammoniakk vil foregå uten negativ innvirkning på mannskap eller miljø, sier Magnus Krogh Ankarstrand.
Ren ammoniakk kutter utslippene til havgående skip
Sjøtransport forårsaker 2,8 prosent av de globale CO2 utslippene. I 2022 utgjorde dette 706 millioner tonn CO2 på verdensbasis. Ren ammoniakk vil bidra til å kutte utslipp fra skipsfarten slik at varer kan fraktes på tvers av kloden utslippsfritt.
- Ammoniakk som drivstoff forurenser ikke. Når vi produserer ammoniakk fra fornybar energi eller med naturgass der opp mot 95% av CO2-utslippet fanges og lagres permanent, vil ren ammoniakk raskt være en god løsning for å kutte karbonutslipp i maritim sektor. «Yara Eyde» vil demonstrere modenheten til ammoniakk som maritimt drivstoff, sier Ankarstrand.
Yara kutter scope 3-utslipp med 11.000 tonn CO2 per år
Gjødselen fra Yara Porsgrunn bidrar til mat til 48 millioner mennesker verden over. Produksjonen utgjør 3% av eksporten fra fastlandet og nå skal den fraktes utslippsfritt fra Herøya til kontinentet, skriver de i pressemeldingen.
- Som en direkte fortsettelse av den grønne logistikken med «Yara Birkeland», vil det ammoniakkdrevne skipet «Yara Eyde» utvide nullutslippsverdikjeden fra Brevik til havner på kontinentet. Med en utslippsfri sjøreise fra Brevik til Europa fjerner Yara scope 3 utslippene med 11.000 tonn CO2 per år, sier Svein Tore Holsether.
- Dette unike prosjekt tar et stort steg mot forsyningskjeder med nullutslipp for Yara og demonstrerer at ammoniakk vil kunne gi kostnadseffektiv og miljøvennlig sjøtransport, sier Magnus Krogh Ankarstrand.
- Med vårt industrielle DNA fra vår hovedaksjonær Elkem, er NorthSea Container Line svært fornøyd med å se «Yara Birkeland» og «Yara Eyde» gjenforenes for å legge til rette for en ny industriell revolusjon. Samarbeidet med Yara passer perfekt til vår ambisiøse utslippsstrategi, og vi er glade for å se forpliktelsen Yara har vist for å redusere utslippene», sier Bente Hetland i North Sea Container Line.
Samarbeid påkrevet for å nå klimamålene
For å realisere verdens første ammoniakkdrevne containerskip etablerer Yara Clean Ammonia AS og NorthSea Container Line AS et fellesforetak.
NCL Oslofjord AS skal drifte det ammoniakkdrevne skipet «Yara Eyde». Ved etablering, tar fellesforetaket sikte på å bli verdens første linjeoperatør som utelukkende innretter seg på ammoniakkdrevne containerskip.
«Yara Eyde» er tildelt drøyt 40 millioner kroner av Enova og støtten er utslagsgivende for å kunne gjennomføre prosjektet.
Etablering av fellesforetaket og bestilling av skipet er betinget i ferdigstillelse av bindende avtaler og samt nødvendige godkjennelser fra myndigheter, står det.
Les også:
-
Har fått unik prinsippgodkjenning
Det er Kongsberg Maritime som har nådd milepålen.
-
Ett steg nærmere ammoniakk som drivstoff
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap ga sin godkjennelse til bygging av det planlagte ammoniakkbunkringsanlegget ved Fjord Base i Florø. Tillatelsen markerer en betydelig milepæl for å muliggjøre ammoniakk som et trygt og lavutslippsalternativ til tradisjonelle skipsdrivstoff.
-
Massterly åpnet operasjonsenter i Horten
Massterly, driftsselskapet for autonome skip, åpnet Remote Operation Center (ROC) i Horten onsdag. Dette markerer et betydelig skritt fra testfasen til operativ drift.
-
Ukens Skipsbesøk: «Yara Birkeland»
«Yara Birkeland» er verdens første autonome helelektriske containerskip. Den erstatter dieseltrailere som kjører 40 000 turer hvert år.
-
Storinvestering i norsk ammoniakk-startup
Yara Growth Ventures og Navigator Holdings Ltd. går inn med over 60 millioner kroner i norske Azane Fuel Solutions AS.