«Rem Ocean», IMR-fartøyet som skal bygges på Myklebust verft.

«REM Ocean» får Brunvoll-thrustere

Brunvoll har inngått nok en avtale med Myklebust Verft for levering av en omfattende thrusterpakke til REM Offshore sitt nye fartøy. Leveransen til dette fartøyet er basert på en opsjon fra kontrakten som ble annonsert i mai. I likhet med den forrige kontrakten inkluderer også denne avtalen en opsjon på et tredje fartøy.

Brunvolls thrusterpakken består av to azimuth fremdriftsthrustere, to opptrekkbare azimuththrustere og en tunnelthruster. For dette fartøyet leveres en noe større tunnelthruster, som er eneste endring fra leveransen til det første fartøyet. 

I tillegg inkluderer pakken Brunvolls Condition Monitoring System, BruCon CMS, som gir økt operasjonell effektivitet og beslutningsstøtte. 

– Vi har gjort flere tiltak for å forbedre energieffektiviteten til disse fartøyene, sier Kristian Stavset, Head of Projects i REM Offshore AS. 

– For fremdrift har vi valgt å installere to inntrekkbare azimut-thrustere for å forbedre posisjoneringseffektiviteten. I tillegg har vi installert en større tunnelthruster på akkurat dette fartøyet, for å redusere støy og vibrasjon, noe som sikrer bedre komfort og velferd for mannskapet om bord. 

– Dette prosjektet hadde ikke vært mulig uten et godt samarbeid mellom mange selskaper. Vi er veldig stolte over å ha samlet så mange leverandører fra vår lokale maritime klynge for å realisere dette prosjektet, legger Stavset til.

Lavt energiforbruk

Fartøyet som har fått navnet MS «REM Ocean», er designet av Skipsteknisk, bygger på samme plattform som det foregående fartøyet, ST-245. Mens det foregående fartøyet er et Energy Subsea Construction Vessel (ESCV), vil dette fartøyet være spesialtilpasset for inspeksjon, vedlikehold og reparasjon (IMR) innen offshore energisektoren. 

Kristian Stavset, Head of Projects i REM Offshore AS.

Skipsteknisk og REM Offshore har lagt vekt på lavt energiforbruk og utslipp ved utviklingen av fartøyet. Dette har resultert i et fartøy som nesten bruker halvparten så mye energi sammenliknet med andre sammenliknbare fartøy av samme tonnasje, med målet om nullutslipp. Dette vil oppnås gjennom en kombinasjon av ulike tiltak som; dual-fuel motorer som går på metanol, batteripakker, løfteutstyr med energigjenvinning og et høyeffektivt fremdriftssystem fra Brunvoll. 

Langtidskontrakt

Etter ferdigstillelse vil fartøyet operere på en langtidskontrakt med DeepOcean, hvor fartøyet skal utføre undervanns inspeksjons-, vedlikeholds- og reparasjonstjenester for Equinor. 

En av de opptrekkbare azimuth-thrusterne er en nyutviklet og mer kompakt versjon av Brunvolls tradisjonelle azimuth combi-thrustere, der thrusteren fungerer som en tunnelthruster i inntrukken posisjon. Den nye combi-thruster-designet har en betydelig lavere byggehøyde grunnet bruk av en liknende anordning for senking og heving som for ikke-combi-enhetene. Samtidig har økt effektivitet i innfelt posisjon.