Kjempekontrakt til REM Offshore og Myklebust
I lengre tid har Rem Offshore og subseaselskapet DeepOcean samarbeidet for å vinne en åtteårig IMR-kontrakt med Equinor. Nå er avtalen i boks.
En slik avtale gir blant annet lengre ordrehorisont og kontinuitet for verftet. Dette er også historisk den største enkeltkontrakten for Myklebust Verft, som vil skape betydelig aktivitet og ringvirkninger i næringslivet både regionalt og nasjonalt, skriver Myklebust og Rem i en pressemelding.
Skipet er designet av Skipsteknisk med designbenevnelsen ST-245 IMR.
– Vi er svært tilfredse med å kunne videreføre samarbeidet med REM Offshore, DeepOcean og Myklebust, denne gangen da gjennom utviklingen av et nytt og banebrytende IMR subsea fartøy, sier administrerende direktør Hans Olav Holmøy.
Leiv Sindre Muren, administrerende direktør ved Myklebust Verft, trekker samarbeidet med den maritime klyngen på Nordvestlandet som sentrale faktorer for et slikt prosjekt.
– Vi setter stor pris på tilliten fra Rem Offshore og gleder oss til å kunne levere nok et skip til rederiet. Dette prosjektet drar nytte av vår erfaring med bygging og konvertering av denne typen tonnasje og involverer, i tillegg til egen kompetanse, en rekke leverandører i nærområdet. Godt samarbeid med involverte aktører er avgjørende for å lykkes med dette prosjektet, sier Muren i pressemeldingen.
– Fraktavtalen med DeepOcean er den største for Rem noensinne. Den gjør at vi øker ordrereserven vår til nærmere seks milliarder kroner, sier administrerende direktør Lars Conradi Andersen i REM Offshore, i en pressemelding.
Metanolmotorer
Den åtteårige leieavtalen, som også inkluderer ytterligere opsjoner, innebærer at Rem kontraherer et ST 245 IMR-fartøy (Inspection, Maintenance, and Repair) fra Myklebust Verft.
Det nye fartøyet, som får navnet «Rem Ocean», har et tilpasset design basert på Skipsteknisk sitt ST-245-design, som verftet allerede har under bygging for Rem Offshore.
Skipet vil videre bli utstyrt med en stor hangar for avanserte dypvannsoperasjoner gjennom moonpool. I tillegg vil skipet blant annet ha en 250-tonns kran. Dette gjør skipet i stand til å operere i bølgehøyder opp til seks meter. Fartøyet er utstyrt med Dual-Fuel metanolmotorer i kombinasjon med batteripakker. Noe som gjør det mulig å redusere utslippene med opptil 90 prosent sammenliknet med tradisjonelt drivstoff.
Skipet skal leveres i andre kvartal 2027.
Undervannsoperasjoner
DeepOcean skal benytte «Rem Ocean» til å utføre undervannsoperasjoner som inspeksjon, vedlikehold og reparasjon (IMR) på et langsiktig oppdrag for Equinor.
– Vi er svært fornøyde med å bygge videre på det lange samarbeidet vårt med Rem Offshore og resten av leverandørkjeden i Norge. Dette samarbeidet muliggjør implementering av den nyeste teknologien på undervannsområdet og er essensielt i utviklingen av et fremtidsrettet og effektivt subseaskip. Vi ser frem til å få skipet i operasjon i 2027, sier Chief Operating Officer i DeepOcean, Ottar Kringen Mæland.
Rem Ocean er ellers klassifisert for drift i islagte farvann, noe som gjør det mulig å operere året rundt på Equinors anlegg i de nordlige områdene.