Skal levere fremdrift til den amerikanske kystvakten
Det amerikanske skipsverftet Austral USA har valgt Kongsberg Maritime til å levere Promas fremdiftssystem.
Det blir levert til det femte og siste skipet i den amerikanske kystvaktens nye Offshore Patrol Cutter (OPC) Heritage Class-program. Skipet, Coast Guard Cutter Pickering, bygges i Mobile, Alabama,
Dette går fram i en pressemelding fra Kongsberg Maritime.
Den amerikanske kystvaktens nye OPC-program er en investering på kapasitet og planen er å bygge opp til 25 skip. De nye fartøyene vil erstatte kystvaktens mindre skip (cutters).
– Vi har en stolt historie med å levere teknologi til USAs kystvaktprogrammer, og har levert fremdriftssystemer for ulike kystvaktfartøy i mer enn 80 år. Promas gir effektivitetsbesparelser på rundt seks prosent sammenlignet med et konvensjonelt oppsett for disse fartøyene. Det sparer energi og økt rekkevidde, noe som igjen kan være avgjørende på lengre oppdrag, sier VP Naval i Kongsberg Maritime, Björn ten Ecken.
Promas kombinerer ror og propell i én strømlinjeformet løsning som skal optimaliserer de hydrodynamiske egenskapene til skipet. Det gir økt effektivitet og skyvekraft samtidig som det bruker mindre energi, går det fram i pressemeldingen.
I tillegg til Promas-systemet, har Kongsberg Maritime kontrakt på å levere styremaskin, ror, stabilisatorerer og tunnel-thrustere.
– Vi ser frem til å samarbeide med US Coast Guard og Austal USA om å levere disse svært avanserte skipene, avslutter ten Eicken.
OPC-fartøyene er 110 meter og vil ha maksimal hastighet på 22,2 knop og en rekkevidde på 9050 nautiske mil ved 14 knop.