Har signert kontrakt for design og bygging av nytt fartøy
Det er Vard som har fått oppgaven om å bygge et hybrid kabel- og konstruksjonsfartøy til den japanske entreprenøren Toyo Construction Co.Lts.
Kontrakten har en verdi på mer enn 200 millionar dollar, skriver Vard i en pressemelding.
- Vi er glade og stolte over å ønske Toyo Constructions velkommen som kunde i VARD. Å bli valgt som deres foretrukne skipsbygger viser at vi er ledende i markedet og i takt med de stadig endrede kravene. Vårt verdensledende design- og ingeniørteam samarbeider med kunder for å utforske muligheten for nye fartøy og løsninger. Vi trekker veksler på vår lange erfaring som integrerte skipsbyggere i dette arbeidet for å gjøre banebrytende ideer til bærekraftige investeringer, og gjøre de maritime mulighetene mulige. Vi ser frem til samarbeidet med Toyo Constructions, sier VARDs administrerende direktør, Alberto Maestrini.
Skroget skal bygges ved Vard Shipyards Romania, Tulcea og utrustes og leveres fra et av VARDs verft i Norge i andre kvartal i 2026.
Posisjonerer seg
Toyo posisjonerer seg for vekst innen havvindindustrien og sikter mot å få den største andelen innen offshorebygging i fremtidens havvindvirksomhet offshore i Japan , skriver Vard i en pressemelding.
Toyo Construction er en japansk entreprenør som driver byggevirksomhet både nasjonalt og internasjonalt. Selskapet er spesialister innen offshore konstruksjon, eier en rekke fartøy og er involvert i et bredt spekter av prosjekter - som containerterminaler og marine flyplasser.
Det hybride kabellegger- og konstruksjonsfartøyet er av VARD 9 15-design. Designeter utviklet for kundens behov og som skal imøtekomme det voksende japanske offshore vindparkmarkede og kunne operere over hele verden, skriver de i pressemeldingen.
Bærekraftig design
Skrogdesignet passer til de naturlige og konstruksjonsmessige forholdene i Japan, slik at det kan brukes både på grunt vann og dypt vann for å bidra til flytende havvind og kabellegging i forbindelse med kraftoverføringsprosjekter.
Fartøyet vil kunne utføre havvind innstallasjon og kabellegging med høy driftshastighet i et bredt spekter av havområder, står det.
Fartøyet er 150 meter langt og har en bredde på 28 meter med samlet kabelbæreevne på 9000 tonn. I tillegg til å bli brukt som kabelleggingsfartøy, har fartøyet en 250 tonn hybrid bom kran og et stort dekksområde som gjør at fartøyet også kan brukes til offshore relatert havvind innstalasjons og konstruksjonsarbeid, flytende havvindfortøyningsarbeid og være en ressurs for andre marine prosjekter. Fartøyet vil også ha et 4-punkts fortøyningssystem og helikopterdekk installert.
Fartøyet er utviklet med teknologien for å redusere karbonavtrykket under operasjoner og fortøyning i havn. Det vil ha en stor batteripakke, en landforsyningsforbindelse og et toppmoderne energistyringssystem.
Dette oppsettet vil resultere i høyere energieffektivitet som reduserer CO2-, NOx- og SOx-utslipp, går det fram i pressemeldingen.
SVP Sales & Marketing i Vard, Torgeir Haugan, ønsker Toyo velkommen til VARD som representant for et nytt marked:
- Vi er glade for å kunne bygge dette fartøyet til Toyo. Kabelleggeren er et moderne og komplekst fartøy av høy standard som er bygget etter japanske forskrifter for den japanske havvindparken, men også for det internasjonale markedet. Dette gjør denne kontrakten til en unik mulighet for både Toyo og VARD til å etablere seg som en sentral aktør i det japanske offshore vindparkmarkedet.
Datterselskap
VARD Electro er også involvert i prosjektet gjennom leveranser av SeaQ utstyr og løsninger, inkludert SeaQ Power med energilagringssystemer, tavler og landstrøm. Når det gjelder kommunikasjon, leverer Vard Electro nettverks-, underholdnings- og kommunikasjonssystemene om bord.
Vard Interiors skal levere interiørløsninger og grønt HVAC R-system (klima- og ventilasjonssystem).
Toyo Constructions president, Haruhisa Obayashi, sier han er begeistret for VARDs tekniske dyktighet:
- Vi er svært fornøyde med å signere kontrakt med VARD om å bygge dette kabelleggingsfartøyet, som vil bli Toyo Constructions største og mest moderne fartøy. VARDs design- og ingeniørkompetanse er i verdensklasse og vi forventer at dette vil gjøre det mulig for fartøyet å spille en viktig rolle i byggingen av offshore vindkraftproduksjonsanlegg i Japan.
Les også:
-
Blir ny sjef i Vard Electro
Hans Tore Jenssen blir ny General Manager i Vard Electro, og starter i sin nye rolle i selskapet 1. januar 2025. Andrea Qualizza fortsetter som styreformann.
-
Pon Power sikrer kontrakt med VARD
Pon Power sikrer kontrakt med VARD for levering av hovedmotorer og nøddiesel til CSOV for Navigare Capital Partners og Norwind Offshore.
-
«Purus Chinook» på vei til Norge
I slutten av november ble skroget sjøsatt ved Vards skrogverft i Romania. Nå har reisen mot Vard Søviknes, og ferdigstilling, startet.
-
Fra PSV til CLV
VARD, har levert fartøyet «IT Infinity» til I.T. International Telecom Marine SRL (IT) etter å ha bygd om fartøyet fra et PSV til et spesialisert kabelleggingsfartøy (CLV).
-
VARD tildelt AiP for to metanolklare CSOV-er
VARD er tildelt en Approval in Principle (AiP) for metanol som drivstoff for to CSOV-er for rederiet North Star. Prinsippgodkjennelsen er tildelt av Lloyd’s Register og gjelder for to av fartøyene som VARD har designet og har under bygging for britiske North Star. Med denne AiP-en vil de to skipene være blant de første som er klargjort for konvertering til grønne drivstoff i hav-vindmarkedet.