Har signert kontrakt på fire nye fartøy som skal bygges i Kina
Forrige fredag signerte bergensselskapet Skarv Shipping Solutions en kontrakt med Huanghai Shipbuilding for fire MVP’er på 7 000 dødvekttonn.
Kontrakten omfatter fire skip, med opsjon på ytterligere to, samt opsjon på to ekstra skip. Det første skipet vil bli levert i tredje kvartal 2025, etterfulgt av de andre med fire måneders mellomrom, skriver selskapet i en pressemelding.
Skarv Shipping Solutions (Skarv), som vil eie skipene, er et samarbeid mellom Peak Group og Grieg Edge. LMG Marin har designet skipene basert på kjernekompetansen til Peak Group og Grieg Edge, med vesentlig bidrag fra Grieg Shipbrokers.
- Disse skipene er langt mer klimavennlige enn det vi ser i det kystmarkedet i Europa i dag, med svært lavt drivstofforbruk. De er ikke det vi ser for oss som den endelige klima løsningen for skipsfarten, men de representerer et stort skritt i riktig retning, sier administrerende direktør i Skarv, Jan Øivind Svardal.
Design
Designet inkluderer en optimalisert motor som er klar for ammoniakk eller metanol, batterier. Det har et landstrømsystem, topplastutjevning med et dynamisk propelldriftsystem, og et høyvoltstrømskap klargjort for fremtidig produksjon av grønn energi som brenselcelleteknologi og økt batterikapasitet, skriver de.
På lasthåndteringssiden vil skipene ha åpne toppfunksjoner som gjør det mulig å flytte høy vertikal last, en bred dekkbredde for ekstra lastinntak, kraftige luker og mellomdekk. Skipene har også innkvartering foran for å sikre god sikt og økt dekkplass samt beskyttelse av lasten.
- For våre kunder betyr dette at du vil kunne transportere lasten din med betydelig lavere utslipp av klimagasser og samtidig oppnå bemerkelsesverdig effektivitet i lasthåndtering og kostnader, sier styreleder i Skarv og administrerende direktør i Peak Group, Jan-Petter Slethaug.
Støtte til fornybarindustrien
Høyt fokus på dekkplass i kombinasjon med styrke og god stabilitet gjør skipene ideelle for transport av mellomstore moduler og komponenter for vindturbiner, og dermed en massiv støtte for fornybar energiindustrien i Europa, skriver selskapet.
Likevel har de en fleksibilitet som gjør dem egnet for nesten alle typer short-sea prosjektklasstransport. Skipene er ennå ikke dedikert til noen kunder, men Skarv vil gjøre dem tilgjengelige i markedet.
- Det er betydelig etterspørsel etter reduserte karbonutslipp knyttet til industriprosjekter i Europa, og disse skipene vil være ideelle for mange av dem. Skipenes fleksible design muliggjør en potensiell overgang til lavutslippsdrivstoff ved levering, forutsatt at markedet og infrastrukturen tillater det, selv om de for øyeblikket ikke er fullt ut i stand til nullutslipp, sier Nicolai Grieg, administrerende direktør i Grieg Edge.
Les også:
-
Singapore-aktør etablerer grønt kompetansesenter i Bergen
Seatrium, det maritime industrikonsernet i Singapore, gir bergensselskapene Sevan, Aragon, og LMG Marin Seatrium «Centre of Excellence for Sustainable Solutions».
-
Har designet kanskje verdens største nullutslippsfartøy
LMG Marin i Bergen har stått for designet av nye ferger for canadiske BC Ferries. Når de kommer i drift blir de sannsynligvis de største nullutslippsfartøyene i verden
-
Vil bygge batterielektrisk frakteskip
K. Sætre og Sønner AS har i samarbeid med Celsa Armeringsstål AS signert en intensjonsavtale om bygging av et skip som kan seile med nullutslipp ved hjelp av energi fra batteri langs kysten. Dette miljøvennlige fartøyet er ment å erstatte selskapets nåværende skip, MS «Rana Frakt».
-
Canadisk selskap inn i Peak Group
Canadiske CSL har kjøpt 50 prosent av aksjene i bergensrederiet Peak Group.
-
Norsk verft skal bygge nye ferger for Norled
Tre nye batteri-hybrid ferjer skal inn på sambandet i 2027.