Støre og Kerry for raskere klimakutt i skipsfarten
Dette skjedde ved starten av de internasjonale klimaforhandlingene i Dubai.
Sammen med USAs klimautsending, John Kerry, leder statsminister Jonas Gahr Støre et internasjonalt initiativ for raskere utslippsreduksjoner fra skipsfarten, skriver Regjeringen i en pressemelding.
Gjennom initiativet «the Green Shipping Challenge» har land og shippingindustrien annonsert 61 tiltak, både nye og oppdaterte, for å kutte utslipp fra skipsfarten.
– Med The Green Shipping Challenge viser vi at mange land og shippingindustrien mener alvor med å kutte i klimagassutslippene fra skipsfarten. Vi legger fram en rekke tiltak som vil virke. Dette viser betydningen av et tett samarbeid mellom myndigheter og det private næringslivetfor å omstille skipsfarten, sier Støre.
Norge har innført klimakrav til innenriks skipsfart, og er i en prosess med maritim næring for å etablere et klimapartnerskap. Norge skal i perioden 2024 til 2030 bidra med 210 millioner kroner til grønn skipsfart i utviklingsland. Dette skjer gjennom bistandsprosjektet Green Voyage 2050.
USA og Norge har samarbeidet nært med Danmark og Frankrike om the Green Shipping Challenge, og den danske statsministeren var til stede. Også topplederne for de store internasjonale rederiene deltok, og varslet høye ambisjoner.
– Det er positivt at store norske aktører slik som Yara, Höegh Autoliners, Wallenius Wilhelmsen og ASKO er med på dette, og tar lederskap i klimaomstillingen av skipsfarten. De viser at de ambisjonene vi har satt i klimapolitikken gir muligheter for grønn maritim næringsutvikling, sier Støre
Norge har tatt et internasjonalt lederskap i klimaomstillingen av skipsfarten, både gjennom arbeidet i FNs sjøfartsorganisasjon, IMO og initiativer som the Green Shipping Challenge.
Les også:
-
Singapore-aktør etablerer grønt kompetansesenter i Bergen
Seatrium, det maritime industrikonsernet i Singapore, gir bergensselskapene Sevan, Aragon, og LMG Marin Seatrium «Centre of Excellence for Sustainable Solutions».
-
«Baronessen» er blitt grønn
Nå skal hun seile sin gamle rute mellom Aker Brygge og Lysaker med et kutt i CO₂-utslipp på 2600 tonn. – Overraskende at regjeringen i statsbudsjettet nå dropper kravet om lavutslipp, mener rederiet.
-
Aukar CO2-kompensasjonen til fiskeflåten
Regjeringa foreslår å auke CO2-kompensasjonsordninga for fiskeflåten med 153,6 mill. kroner til 500,4 mill. kroner.
-
Ny forskrift skal styrke havners beredskap
Regjeringen har fastsatt en ny havneberedskapsforskrift som skal styrke havners beredskap.
-
Regjeringen samlet offentlige og private aktører om maritim sikkerhet
Torsdag 29. august møtte statsministeren flere offentlige og private aktører fra maritim næring for å snakke om maritim beredskap i en mer alvorlig sikkerhetspolitisk tid.