F.v. Daglig leder GMC Marine Partner, Erik Johannessen, konsernsjef i GMC, Thomas A. Vang, daglig leder, Marine Manager, Torstein Rasmussen, og daglig leder, GMC Maritime, Bjørnar Rosenkilde Knutsen.

Satser på nye teknologier i maritime industri

Industrikonsernet GMC inngår partnerskap med Marine Manager AS.

Publisert Sist oppdatert

Med det styrker de samarbeidet om den digitale tjenesten for maritim sektor. Plattformen skal blant annet effektiviserer prosjektprosessene for rederier, skriver selskapet i en pressemelding. 

– Digitalisering er kjernen i forbedringsarbeidet i GMC. Ved å inngå dette partnerskapet utnytter vi teknologi til å forbedre egne prosesser og samtidig øke verdien for kundene våre – både i resultat og ikke minst samspill og relasjon når prosjektene pågår. Vi har stor tro på at Marine Manager vil bidra til å skape merverdi for kundene våre, sier konsernsjef i GMC, Thomas A. Vang

Marine Manager er en teknologisk plattform med røtter i det maritime fagmiljøet. I pressemeldingen skriver de at løsningen effektiviserer prosjekter for rederiene og gjør det enklere å motta rask og effektiv service, vedlikehold og reparasjon. 

Daglig leder for Marine Manager, Torstein Rasmussen

Digitalisering av maritim industri

– Når vi nå satser på digitalisering, er det svært viktig at vi velger innovative løsninger og solide partnerskap. Digitaliseringsreisen vi nå er på vil resultere i mer verdi for kundene. Her snakker vi både kostnadseffektivitet, tidsbesparelser og ikke minst økt kvalitet i leveransene. På denne måten former vi tjenestesektoren for maritim industri, sier Thomas A. Vang, konsernsjef i GMC.

Gjennom å ta i bruk ny teknologi, som kunstig intelligens, gjennomgår konsernet nå en digitalisering av en rekke manuelle prosesser. I pressemeldingen går det frem at de sammen med Torstein Rasmussen, daglig leder i Marine Manager, nå kjører i gang pilotprosjekter på tvers i GMC.

– GMC er en ledende aktør i den maritime industrien, med et stort spekter tjenester, og de investerer for fremtiden. Vi har lært hvordan ansatte hos GMC raskt adopterer ny teknologi for å jobbe smartere sammen med sine kunder og partnere – med gode resultater allerede, sier Torstein Rasmussen, daglig leder i Marine Manager.

– Den digitale reisen vi har lagt ut på vil merkes både internt, men også våre samarbeidspartnere og kunder vil merke forbedringer, sier Thomas A. Vang.

GMC Mekjarvik base.

Et effektivt «Ocean Pitstop» 

GMC har som mål å forsterke sitt eksisterende «ocean pitstopp» i Rogaland. Konseptet er at fartøyene skal kunne legger raskt til kai for effektiv service, vedlikehold og reparasjon. 

– Med Marine Manager som strategisk partner tar vi i bruk innovativ teknologi fra øverste hylle, noe som gjør oss i GMC enda bedre og øker kundeverdien gjennom et smidigere opphold for fartøyene – og bedre kvalitet gjennom hele prosessen, sier Thomas A. Vang.