Jubler for milliongave
Sørlandets største bank, Sparebanken Sør, gir fullriggeren «Sørlandet» en gave på 15 millioner kroner. - Denne gaven gjør at en av Norges og Sørlandets mest betydningsfulle kulturskatter kan gjennomgå de utbedringene som trengs for å få skipet klart til Tall Ships' Races i Kristiansand i 2025.
Det sier en rørt Knut Arne Gjertsen, administrerende direktør i Stiftelsen Fullriggeren «Sørlandet».
Stiftelsen eier skoleskipet, som er verdens eldste fullrigger i helårsdrift. Det snart 97 år gamle skipet trenger omfattende vedlikehold for å fornye seilingstillatelsen.
- Kostnadene er estimert til i overkant av 33 millioner kroner, og etter tilsagn fra blant annet kommunen, fylkeskommunen og departementet, gjensto det et finansieringsbehov vi har jobbet hardt for å få på plass. Skipet må plasseres hos Bredalsholmen dokk og fartøyvernsenter nå i sommer, og gaven fra Sparebanken Sør kom like før fristen for å inngå avtalen med Bredalsholmen. Vi er enormt takknemlige, sier Gjertsen.
Jubileumsgave til landsdelen
Gaven på 15 millioner kroner er gitt fra bankens gavefond i forbindelse med Sparebanken Sør sitt 200-årsjubileum i 2024.
Konserndirektør for marked og kommunikasjon, Eva Kvelland, forteller at banken ser på det som en gave til hele landsdelen.
- Skoleskipet «Sørlandet» har kulturell og historisk viktighet for sjøfartsnasjonen Norge og for den landsdelen vi er en del av. Vi er glad for at denne gaven betyr at skoleskipet kan settes i stand til Tall Ships' Races i 2025, og også at den fortsatt kan gi både norske og internasjonale elever muligheten for et skoleår til sjøs. For oss er dette en gave til landsdelen i det året banken fyller 200 år!
Være eller ikke være
Arbeidet på Bredalsholmen ventes å ta 3 til 4 måneder. Hovedutfordringene som skal utbedres er skrogets tilstand, fornyelse av stordekk, riggvedlikehold og oppgradering av stående rigg. Frist for fornyelse av seilingstillatelsen for fem år, er 12. august 2025.
- Dette er et være eller ikke være for oss. Skoleskipet «Sørlandet» er stiftelsens eneste produksjonsfaktor, og dersom sertifikatet ikke kan fornyes, vil en avgjørende del av inntektene opphøre. Som den mest autentiske av de tre norske skoleskipene, er «Sørlandet» også pålagt ekstra strenge vernekrav, forteller Gjertsen.