Statsbudsjettet:
Fare for at «Sørlandet» ikke blir godkjent for fem nye år
Fullriggeren «Sørlandet» blir avspist med bare fire millioner kroner i regjeringens forslag til statsbudsjett etter en søknad på 22,5 millioner. - Fare for at skipet ikke blir godkjent for fem nye år, hevder stiftelsen.
Stiftelsen Fullriggeren «Sørlandet» er avhengig av offentlig støtte i tillegg til egne inntekter for å bevare landsdelens smykke, og til tross for dette tilgodeser regjeringen skoleskipet «Sørlandet» alt for lite i forslaget til statsbudsjett for 2024, heter det i en pressemelding.
Søknaden om 22,5 millioner i ekstra tilskudd, ble til et engangstilskudd på fire millioner til vedlikehold.
- Det øker faren for at Sjøfartsdirektoratet ikke kan gi «Sørlandet» seilingstillatelser for nye fem år, uttaler stiftelsen som eier skipet.
I pressemeldingen beskrives hovedutfordringene slik:
Skrogtilstand
Fornyelse av stordekk
Riggvedlikehold og oppgradering av stående rigg
.Stiftelsen og datterselskapet A+ World Academy har lønnsom drift og foretar en god del av vedlikeholdet gjennom helårsdriften. Likevel er det ikke nok til å bevare verdens eldste seilende fullrigger og den mest originale av landets tre flotte seilskip.
Budsjettet for det kommende verkstedoppholdet er ca. 35 mill. kroner, og planlegges sammen med Bredalsholmen dokk og fartøyvernsenter. Stiftelsen har også søkt om støtte til vedlikeholdet fra fylkeskommunen og kommunen.
Slår to fluer i en smekk
- Når Sørlandet benytter Bredalsholmen dokk og fartøyvernsenter brukes de samme pengene to ganger og går til bevaring av to viktige kulturminner, sier Knut Arne Gjertsen, adm.dir. i Stiftelsen Fullriggeren Sørlandet. - Denne situasjonen er rett og slett vanskelig å forstå, avslutter han.