MS «Torine».

Hvaler-ferja: Sier nei til løsning på Lauer-problematikken

Problemene har stått i kø for den nye, elektriske Hvaler-ferja som etter planen også skulle kjøre til Lauer. Nå kan det se ut til at det finnes en løsning - men direktøren sier nei.

Den nye ferjeaktøren Norled kjøper Petter Parmers diesel-ferge «Gravningen» for fortsatt bruk på Hvaler. Nå vil Parmer også selge «Olava», som er godkjent rutebåt til Lauer, hvor det er problemer med den nye elektriske fergen, MS «Torine».

Problemene har stått i kø

Det har ikke manglet på problemer for den nye, elektriske katamaranen, som for tiden er under bygging ved Måløy Verft.

Først ut er problematikken med lademulighetene på Skjærhalden. Deretter ble det funnet ut at MS «Torine» ikke passer flere av ferjeleiene.

Tidligere i april sa også Sjøfartsdirektoratet nei til at fartøyet skal kunne gå til Lauer, etter at Østfold Kollektivtrafikk søkte om å få kjøre til Lauer på dispensasjon til dette. Det viser seg nemlig at Lauer ligger noen meter lenger ut i havgapet enn strekningen som markerer den ytterste grensen for fartsområde to - der MS «Torine» ikke får dispensasjon til å seile.

Østfold Kollektivtrafikk har klaget på avslaget, men det ser ikke lyst ut:

– Jeg vet ikke når svaret kommer. Men jeg er pessimist, sa direktør Børre Johnsen i Østfold Kollektivtrafikk til Fredrikstad Blad i anledning Sjøfartsdirektoratets nei.

Nå kan en løsning være i sikte - men direktøren sier nei

Petter Parmer er villig til å selge rutebåten «Olava», som er godkjent for fartsområde 3, som gjelder på Lauer.

– «Olava» kan til og med kjøres på biodiesel. Mannskapet på fergen rekker å ta en kjapp tur til Lauer med «Olava» når den elektriske fergen skal ha pause for å lade batteriene på Skjærhalden, forklarer Parmer til Fredrikstad Blad.

Direktør i Østfold Kollektivtrafikk mener imidlertid at «Olava» er uaktuell på grunn av miljøkravene. Han blir spurt om det faktum at fartøyet kan kjøres på biodiesel kan gjøre fartøyet aktuelt men vil ikke svare på dette.

– En løsning med for eksempel et ekstra fartøy for å gå til Lauer betyr jo at noen må betale, og her er det vel ikke andre enn Østfold Kollektivtrafikk som er aktuelle? spør Fredrikstad Blad.

– Økonomi er en utfordring. Ved å sette inn et ekstra fartøy eller oppjustere et fartøy blir kostnadene så høye at dette er noe vi ikke kan forsvare. Vi har regnet på en oppjustering på 2,5 millioner kroner og cirka 1.000 passasjerer til Lauer per år. Da må vi subsidiere hver billett med 2.500 kroner, sier Johnsen.