MS «Torine».

Sjøfartsdirektoratet stopper den nye elektriske ferjas ferd til Lauer

Om ni måneder kommer den nye elektriske fergen som vil få navnet MS «Torine» til Hvaler. Sjøfartsdirektoratet gir blankt avslag på dispensasjonen for å få kjøre til Lauer: Øygruppen ligger noen hundre meter lenger ut i havgapet enn det fartøyet er godkjent for.

Lauer hadde fastboende på øya frem til 80-årene, der stedet i sin tid også hadde eget fiskemottak. Nå er det 40 fritidsboliger på Lauer, som i dag er et populært utfartssted for småbåt-flåten med gjestehavn og andre fortøyningsmuligheter.

Hvalerferja har fått navnet MS «Torine», etter Nilsine Torine Madsen. Madsen var en lokal foregangskvinne, noe Norled syns passer godt med fartøyet som skal representere noe nytt og miljøvennlig. Madsen var den første kvinnen som ble valgt inn i herredsstyret på Hvaler i 1913, det første året kvinner hadde stemmerett.

Den nye katamaranferja, som skal gå på Hvalersambandet, blir 30 meter lang, 11 meter bred og er regnet for alle typer kjøretøy.

Fartøyet er under bygging ved Måløy Verft, og vil ha en hybrid drivlinje med elektrisitet og diesel. Samtidig vil den ha en batterikapasitet som gjør det mulig å gjennomføre den satte ruteplanen kun på strøm.

Kontrakten på Hvalersambandet gjelder ei bilferje og ei reserveferje. Den har en lengde på 13 år, med to års opsjon og en verdi på 550 millioner kroner for hele perioden.

Mange problemer

Problemene står imidlertid i kø: For det første er det alvorlige problemer med lademulighetene på Skjærhalden. MS «Torine» passer heller ikke til byggeanleggene ved Nedgården og Herføl.

Nå har også Sjøfartsdirektoratet sagt nei til at fartøyet skal kunne gå til Lauer, etter at Østfold Kollektivtrafikk søkte om å få kjøre til Lauer på dispensasjon.

Nesten hele fergeruten mellom de østre Hvaler-øyene ligger innenfor det som i Sjøfartsdirektoratet heter fartsområde 1.

Beveger man seg over i fartsområde 2 eller 3, er det større krav til sikkerhet og bemanning om bord.

Det viser seg at havnen på Lauer ligger litt lenger ut i havgapet enn streken som markerer den ytterste grensen for fartsområde 2, og ut fra gjeldende definisjoner ligger Lauer-havnen i fartsområde 3.

Klager på avslaget

Østfold Kollektivtrafikk har klaget på avslaget om dispensasjon, som Sjøfartsdirektoratet avslo blankt i første omgang.

– Jeg vet ikke når svaret kommer. Men jeg er pessimist, sier direktør Børre Johnsen i Østfold Kollektivtrafikk til Fredrikstad Blad.

Østfold Kollektivtrafikk mener nå at problemene skyldes at det er feil i kartmaterialet. Dette er noe av grunnlaget for klagen som nå er til behandling.

Dersom de ikke kommer noen vei med klagen, sier Johnsen at de da må se på alternative løsninger for Lauer - som taxibåt.

Ikke aktuelt med ombygging

I klagen skriver direktør Børre Johnsen at fartøyet er under bygging, og oppstart av Norleds drift av Hvalersambandet er 1. januar 2024.

– Det er verken tid til, eller forsvarlig offentlig pengebruk, å skulle bygge om fartøyet til kravene for fartsområde 3. Det kan ikke forsvares at det offentlige skal bekoste bygging av et fartøy dimensjonert for åpent, ubeskyttet farvann når 100 prost av fergesambandet befinner seg i indre, beskyttet farvann, skriver direktør Børre Johnsen i klagen.

I klagen anføres det at ferja til Lauer er nødvendig av hensyn til transport av renovasjonsbiler, brannberedskap og helsetjenester. Øyhopping og allmennhetens bruk av Lauer er andre argumenter som er brukt i saken.