Brukte været til sin fordel - sparte store mengder energi
Eidesvik Offshore kunne med stolthet dele at mannskapene om bord på «Viking Avant» har utnyttet gunstige værforhold og fått bemerkelsesverdige 27 prosent økning i energieffektiviseringen de to første ukene av november.
- Vi installerte vårt første batteri-hybrid system i 2013, på forsyningsskipet «Viking Lady» . Vi har i dag slike systemer i 11 av 13 av fartøyene vi opererer, og over 10 års erfaring innen bruk av denne teknologien. På våre skip er vi så heldig å ha mannskap som ikke bare har lang erfaring med hvordan vi skal bruke disse systemene for å sikre at de får mest mulig effekt, men som også er veldig dedikerte til å holde drivstofforbruk og utslipp så lavt som mulig, sier COO i Eidesvik, Arve Nilsen, til Skipsrevyen.
27 prosent mer energieffektivitet
- Et løft for energieffektivitet! skriver Eidesvik Offshore på sin Linkedin-profil.
I løpet av første halvår har november vist sin beste side med solfylt himmel og rolig sjø.
- Våre mannskaper har utnyttet disse gunstige værforholdene for å optimalisere bruken av «Viking Avants» batterihybrid-system. I store perioder har de klart å operere fartøyet med kun én motor i gang i kombinasjon med batteriene, skriver rederiet.
Resultatet ble en 27 prosent økning i energieffektivitet disse to første ukene av november, sammenlignet med den historiske grunnlinjen.
Mye mer enn bare et sosialt ansvar
Eidesvik har i over 20 år vært en pioner innen utvikling og demonstrasjon av ny klima- og miljøteknologi.
- Vi var først med å ta i bruk LNG som drivstoff for offshorefartøy, vi var først med batteriinstallasjon på offshorefartøy, vi har det første fartøyet som fikk «Batter Power» notasjon fra DNV, og nå har vi som mål å sette i drift det første offshorefartøyet som seiler på grønn ammoniakk, sier bærekraftsdirektør Marie Launes.
Å være ledende innen grønne offshorefartøy er en del av selskapets strategi, og en del av DNA-et til organisasjonen:
- For oss er også det å redusere vårt miljøavtrykk mye mer enn bare et sosialt ansvar, det er strategisk viktig for å sikre konkurransedyktigheten vår i framtiden, legger Launes til.
Energieffektiviseringsprogram der sjøfolkene bidrar med forslag til tiltak
Eidesviks mål er å redusere utslippene med 50 prosnet innen 2030, og å være karbonnøytrale i 2050. Eidesvik har en egen teknologiutviklingsavdeling som er dedikert til å finne løsninger som kan redusere drivstofforbruk og utslipp fra flåten.
- Vi utforsker alt fra mindre tiltak som effektivisering av enkeltsystemer om bord, til store tiltak som batteriinstallasjoner og bruk av nye drivstoff. Vi har også et eget energieffektiviseringsprogram der våre sjøfolk bidrar med forslag til tiltak som øker energieffektiviteten på skipene våre, og vi har flere ammoniakkprosjekter gående sammen med kunder og ledende teknologileverandører, sier Launes.
Nilsen har et tydelig inntrykk av at arbeidet motiverer alle ansatte.
- Mannskapet er jo også en nøkkel for å lykkes med ny teknologi, og batteriinstallasjonene våre er et veldig godt eksempel. Disse installasjonene gir en umiddelbar reduksjon i drivstofforbruk. Men når mannskapet bruker sin kunnskap til å utnytte batteriløsningen på en optimal måte, reduseres drivstofforbruket ytterligere. Det er denne dedikasjonen fra mannskapet som blant annet har gjort at vi kunne vise til en 27 prosent forbedring i energieffektivitet på Viking Avant i første halvdel av november, avslutter han.
Les også:
-
Gir seg i Eidesvik Offshore
-
«Viking Energy» blir første ammoniakkdrevne offshorefartøy
-
Beste førstekvartal på syv år
-
«Viking Reach» har fullført oppdrag på «Estonia»
-
Skipssal og vekst i fjerde kvartal
-
– En fjær i hatten
-
Eidesvik sikrer femårskontrakt til «Subsea Viking»
-
Utvider kontrakter med Equinor
-
Slutter som finansdirektør i Eidesvik
-
Eidesvik: Seismikkskip tilbake i jobb etter to år
Skipet ble designet av Vik-Sandvik, og representerte ifølge Skipsrevyen en rekke tekniske forbedringer med tanke på konvensjonelle forsyningsskip.