Fartøyet vil eies to tredjedeler av et selskap eid av Eidesvik og Agalas, som er kontrollert av Eidesvik, og en tredjedel av Reach Subsea.

Eidesvik Offshore utvider flåten med nytt fartøy

Nytt konstruksjonsfartøy for subsea-markedet leveres i 2027 med avansert teknologi.

Publisert Sist oppdatert

Eidesvik Offshore har bestilt et nytt konstruksjonsfartøy (CSV) for subsea- og offshore fornybarmarkedene. Fartøyet bygges i samarbeid med Agalas og Reach Subsea ved Sefine Shipyard i Tyrkia, med planlagt levering våren 2027.

– Eidesvik leverer på vår vekststrategi og vi er glade for å kunne annonsere nok et nytt tilskudd til flåten, sier administrerende direktør i Eidesvik Offshore, Helga Cotgrove. 

Fartøyet vil utføre inspeksjons-, vedlikeholds- og reparasjonsarbeid (IMR) og går direkte inn på en femårskontrakt med Reach Subsea, med opsjoner på to ettårige forlengelser. Eidesvik vil stå for drift og bemanning.

– Vi er glade for å utvide flåten vår med et nytt, moderne fartøy som styrker våre kapasiteter med avansert og effektiv teknologi. At vår partner Eidesvik er medeier og har ansvar for drift av fartøyet sikrer kontinuitet og profesjonalitet – og gir den påliteligheten og ekspertisen som samsvarer med vår arbeidsmodell, sier administrerende direktør i Reach Subsea, Jostein Alendal.

Administrerende direktør i Eidesvik Offshore, Helga Cotgrove.

Eier to tredjedeler

Eierskapet fordeles slik at Eidesvik og Agalas eier to tredjedeler gjennom et felles selskap, mens Reach Subsea eier den siste tredjedelen.

– Å utvikle nok et nybygg mot en fast leiekontrakt innen subsea-segmentet er en viktig milepæl for Agalas. Å gjøre dette sammen med våre sterke partnere Eidesvik og Reach Subsea er spesielt givende, da det sikrer et markedsledende fartøy og operasjoner av høyeste kvalitet, sier administrerende direktør i Agalas, Mats Nygaard Johnsen.

Fartøyet får batteri-hybridsystem og dual-fuel motorer som kan bruke metanol eller diesel. Det måler 99,9 meter i lengde, 21 meter i bredde og har plass til 100 personer. Utstyret inkluderer en 150-tonns bølgekompensert kran, 900 m² dekkareal og et avansert ROV-system for dyphavsoperasjoner.