Konsernet skal bygge SOV for taiwansk kunde

Levering er planlagt andre kvartal 2026.

VARD skriver i en pressemelding at de har signert kontrakt på design og bygging av en skreddersydd moderne hybrid Service Operation Vessel (SOV) for det taiwanske selskapet Cyan Renewables.

Teknisk informasjon:

Lengde: ca 85,5 meter

Bredde: ca 19,5 meter 

Thruster: 2 inntrekkbare Azimuth thrusters

Forberedt for alternative lavutslippsløsninger 

Fart: 13 knop 

Innkvartering: 84 personer

Fartøyet vil inngå en langsiktig kontrakt med Siemens Gamesa på Hai Long No. 2. Dette er en del av Hai Long Offshore Wind Project, bestående av havvindparkene Hai Long No. 2 og No. 3 i Taiwan. 

VARD ble tildelt design og bygging av SOV-en etter et anbud i konkurranse med andre leverandører.

Grunnlegger av Cyan Renewables Lee Keng Lin er optimistisk med tanke på byggingen: 

- Vi er glade for å engasjere VARD til å bygge vår SOV for havvindprosjektet Hai Long. Skreddersydd spesielt for Siemens Gamesas serviceoperasjoner på Hai Long, er fartøyets vekt på energieffektivitet et eksempel på forpliktelsen vår om innovasjon og bærekraft i havvindsektoren. Dette tilskuddet bringer oss også enda et skritt nærmere målet om å doble flåten vår de kommende årene. Vi ser frem til å jobbe tett med VARD for ferdigstillelsen av denne SOV-en. 

Allsidig

I pressemeldingen skriver Vard at denne versjonen av VARD 4 19-designet er en svært allsidig plattform, skreddersydd for serviceoperasjoner for Siemens Gamesa på havvindparken Hai Long. Fartøyet tilbyr stasjonær drift, sammen med drivstoffeffektive løsninger og logistikk.

Ytterligere forberedelser gjøres for at fartøyet skal kunne konverteres til lav- eller nullutslippsoperasjoner.

Det hybride diesel-elektriske fartøyet er designet med DC-teknologi og det er første gang dette kombineres med to inntrekkbare Azimuth thrustere, skriver selskapet. Disse løsningene skal gjøre at fartøyet kan operere med kun ett generatorsett med variabel hastighet, i tillegg til batterier, i et lengre tidsrom i vindparken. Dette, sammen med faste magnetiske elektromotorer for propeller, kan gi svært energieffektivt fartøy og best mulig DP-kapasitet og støyreduksjon.

Gunstige løsninger

Fartøyet er utviklet av Vard Design i Ålesund i tett samarbeid med Cyan Renewables og har de nyeste fremdriftsløsningene utviklet av VARDs designselskap. Løsningen er spesielt gunstig for området som fartøyet skal operere i, skriver Vard.

Konsernsjef i Vard Group, Alberto Maestrini, ønsker Cyan Renewables velkommen som kunde hos VARD: 

- Vi er glade for å få denne muligheten til å delta i utviklingen av de raskt voksende markedene for havvind i Asia sammen med Cyan Renewables. Med våre verdensledende design- og ingeniørteam, drar vi veksler på den lange erfaringen VARD har som integrerte skipsbyggere for å kunne realisere maritime muligheter i nært samarbeid med kundene våre.

Døtrene leverer

VARDs datterselskap Seaonics leverer sin ECMC 30 meter «walk-to-work» - gangveg, og utvider produktsortimentet av helelektriske bevegelseskompensert gangveger med kranfunksjonalitet. Gangvegen vil være montert på en pedestal og med en 3-tonns SWL 3D kompensert krankapasitet og en lasteheis for å støtte logistikk-operasjoner.

Vard Electro deltar i prosjektet med leveranser av SeaQ-utstyr og grønne løsninger, inkludert en SeaQ Bridge. Vard Electro leverer også en fullt integrert kraft- og automasjonspakke med spesielt søkelys på lite direkte utslipp som også inkluderer en batteribasert hybridløsning. 

Vard Interiors leverer moderne interiørløsninger, og grønt HVAC R-system med mål om å skape et godt bo- og arbeidsmiljø om bord på fartøyet. 

Fartøyet vil bli bygd, utstyrt, ferdigstilt og levert fra Vard Vung Tau i Vietnam. Leveringen er planlagt i andre kvartal 2026.