Corvus Energy skal levere en batteripakke på nesten 25 MWh til verdens første helelektriske offshorefartøy.

Verdens første helelektriske offshorefartøy lanseres

Corvus Energy leverer rekordstort batterisystem til banebrytende prosjekt.

Corvus Energy skal levere en batteripakke på nesten 25 MWh til verdens første helelektriske offshorefartøy. Fartøyet er et elektrisk vindmøllekonstruksjonsfartøy som skal bygges ved skipsverftet Astilleros Armon i Spania for rederiet Bibby Marine Ltd.

Dette skriver de i en pressemelding.

Selskapet skal levere nesten 25 MWh med Blue Whale-batterisystem til offshorefartøyet. Dette er det største LFP-batterisystemet som noen gang er levert til et maritimt prosjekt.

– Industrien har lenge jobbet med å utvikle løsninger for helelektriske offshorefartøy. At et slikt skip skal bygges, markerer en viktig milepæl for offshorefartøysoperasjoner, sier Pål Ove Husøy, VP Sales i Corvus Energy.

Han forteller at dette vil være det første fartøyet i sitt slag som kan operere elektrisk en hel dag, og at dette vil sette en ny standard for fremtidens offshorefartøy.

– Et helt unikt systemdesign kombinerer batteri med dual-fuel metanolmotorer, som reduserer karbonutslippene betydelig og øker energieffektiviteten. Det gir samtidig økt driftssikkerhet og ytelse, noe som er avgjørende under krevende offshore vindoperasjoner.

Unikt og optimalisert energi system

Corvus Energy har samarbeidet tett med rederi, designselskap og integrator for å dimensjonere og optimalisere batterisystemet ombord. I motsetning til konvensjonelle hybride systemer, vil dette fartøyet bruke den store batteripakken som hovedkraftkilde.

Corvus Energy lanserer sitt første helelektriske fartøy.

Motorene vil kjøre med konstant last for å lade batteriene, for å maksimere effektiviteten, forlenge batterienes levetid og redusere utslipp. Den innovative DC-nettverksarkitekturen forbedrer systemets ytelse ytterligere ved å minimere energitap og sikre sømløs kraftdistribusjon.

I tillegg vil offshorelading kunne gjennomføres under DP-operasjoner, noe som ikke har blitt gjort før.

– Vi er begeistret for å samarbeide med Corvus om dette banebrytende eCSOV-prosjektet. Det setter en ny standard for bærekraftige offshore-operasjoner og vil bidra til å drive frem ny teknologi for nullutslippsfartøy, sier Gavin Forward, direktør for nybygg hos Bibby Marine.

Han forklarer hvorfor de valgte Corvus Energy:

– Vi har valgt Corvus Energy fordi de har dokumentert erfaring fra komplekse fartøyprosjekter. Vi har valgt å bruke batterier med LFP-kjemi fordi dette passer driftsprofilen til fartøyet best. Det er sikkert, har lang levetid og vil fungere optimalt over tid i dette prosjektet, som vil akselerere veien mot nullutslipp for offshorefartøy.

Utstyret er planlagt levert til verftet i 2026, og fartøyet er planlagt satt i drift i 2027 for støtte til kommisjonering og drift av vindfarmer.