MS «Maya» forliste 15. februar 2024.

Brukte uegnet utstyr før forlis

Torsdag den 15. februar 2024 forliste arbeidskatamaranen «Maya» vest av Karmøy etter flere sammenstøt med eget rørslep. I en rapport fra Statens Havarikommisjon kommer det frem at det under slepeoperasjonen ble benyttet utstyr som ikke var egnet for denne typen operasjoner.

Slepet var et 305 meter langt og 120,2 tonn tungt rør med slepeøye i metall montert i begge ender. 

Været og sjøforholdene ble underveis i seilasen krevende, og skadene oppsto i forbindelse med forsøk på å koble seg til slepet på nytt, etter at en slepeforbindelse hadde røket for andre gang.

Fartøyet fikk omfattende punkteringer i skrogene og vanninntrengningen var større enn lensekapasiteten. Mannskapet evakuerte uten fysiske skader over i rederiets andre fartøy som hadde blitt tilkalt for å assistere.

Lastestroppene som ble benyttet som en del av slepearrangementet var ikke egnet for slep, da de var sertifisert for løft, og festet på en slik måte at de gnagde mot flensen på røret og røk ved to anledninger. 

Bruk av lastestropper ved slep var vanlig praksis og det var det utstyret mannskapet hadde tilgjengelig om bord.

Manglet informasjon

Mannskapet manglet viktig informasjon om slepets tekniske spesifikasjoner før oppdragsstart, og hadde derfor manglende forutsetninger for å planlegge en sikker gjennomføring av slepeoperasjonen.

Rederiets sikkerhetsstyringssystem var ikke tilstrekkelig tilpasset fartøyets drift og ikke godt nok implementert om bord. 

Slepeoperasjoner var beskrevet på et generisk nivå og ga ikke mannskapet tilstrekkelig støtte i planlegging og gjennomføring av slepeoperasjoner. Rederiet manglet derfor en velfungerende barriere for sikker drift.

Undersøkelsen har avdekket at rederiet ikke hadde sørget for at skipperne hadde nødvendig kvalifikasjonsbevis til å gjennomføre slepeoperasjoner. Emneplanen i slepekurset omhandlet flere områder som var relevante for dette slepeoppdraget.

Det muntlige planleggingsmøtet før avgang var etter Havarikommisjonens vurdering ikke dekkende som en risikovurdering. 

Sikkerhetsstyringssystemet beskrev hvordan en risikovurdering skulle gjennomføres, men besetningen hadde ikke fått opplæring i dette av rederiet.

Etter at slepetillatelser ble tatt ut av regelverket og erstattet med rederienes egenkontroll, ble det stilt høyere krav til rederiene om å selv sørge for at slepeoperasjoner ble gjennomført på en trygg måte.

Havarikommisjonen fremmer én sikkerhetstilråding til rederiet etter undersøkelsen:

Statens havarikommisjon tilrår Karmsund Shipping AS å sørge for at sikkerhetsstyringssystemet reflekterer relevante forskrifter, er tilpasset rederiets drift på deres fartøy og implementeres om bord, slik at slepeoperasjoner kan gjennomføres på en trygg og forskriftsmessig måte.

Hele rapporten kan leses her