Inngår samarbeid og blir fartøyspionerer
Det er Eidesvik Offshore som inngår samarbeid med det nordnorske selskapet Agalas.
De går sammen for å bygge et topp moderne konstruksjonsfartøy (CSV) designet for å utføre operasjoner for subsea og offshore vind markedene.
Utstyrt med dual fuel metanolmotorer og et batterihybridsystem vil fartøyet være verdens mest miljøvennlige fartøy innenfor sine driftsområder, skriver Eidesvik i en pressemelding.
Eidesvik Offshore og Agalas bygger et konstruksjonsfartøy (CSV) for subsea og offshore vind markedene, men har også fått opsjoner for ytterligere fire fartøy.
Fartøyet vil eies av selskapet Eidsvik Agalas AS, der Eidesvik har en majoritetsandel på 50,1 prosent . De resterende aksjene vil eies av Agalas. Full drift av fartøyet, inkludert besetning, vil bli levert av Eidesvik.
Eidesvik har en lang historie som pioner innen demonstrasjon av ny teknologi som reduserer utslipp fra skipsfarten, skriver de i pressemeldingen.
De var det første rederiet til å ta i bruk LNG-drivstoff og batteriteknologi i offshoreskip. Med sitt nyeste tilskudd til flåten vil Eidesvik igjen bryte grenser med introduksjonen av verdens mest miljøvennlige fartøy innenfor sine driftsområder.
Fartøyets fremdriftssystem vil bestå av et batteri-hybridsystem og motorer som kan operere på både metanol og diesel. Denne kombinasjonen representerer ikke bare et betydelig fremskritt innen utslippsreduksjoner, men setter også en ny standard for bransjen, skriver selskapet.
Fartøyet skal bygges ved Sefine Shipyard i Tyrkia med levering tidlig i 2026. Det nye fartøyet vil være utstyrt for inspeksjons-, vedlikeholds- og reparasjonsarbeid (IMR). Ved levering vil det gå inn på en 3 til 5-årskontrakt med Reach Subsea.
- Det nye tilskuddet til Eidesviks flåte passer perfekt med selskapets strategi, som er basert på bærekraftige skipsløsninger og langsiktige partnerskap med våre kunder. Det allsidige fartøyet er designet for å møte behovene til både olje- og gassnæringen og offshore vind-industrien. Denne fleksibiliteten øker vår konkurranseevne i framtidens energimiks, sier administrerende direktør i Eidesvik Offshore, Gitte Gard Talmo.
Eidesvik og Agalas ser timingen for fartøyet som utmerket, ettersom etterspørselen etter fartøyer i subsea-markedet er i ferd med å overgå tilbudet. Selskapene forventer også betydelig vekst innen offshore vind dette tiåret.
Mats Nygaard Johnsen, administrerende direktør i Agalas sier:
- Ved å samarbeide med Eidesvik på denne muligheten kombinerer vi styrkene til to norske rederier og skaper et verdensledende fartøy som integrerer funksjonalitet, grønn teknologi og svært dyktige personell.
Sammen med skipsdesigner NSK Ship Design, har Agalas utviklet et svært fleksibelt fartøy med topp moderne design, komfort og funksjoner. Det måler 99,9 meter i total lengde med en bredde på 21 meter, og har plass til 100 personer. Utstyrt med en 150 tonns bølgekompenserende (AHC) kran og et romslig dekkareal på omtrent 900 kvadratmeter, egner det seg svært godt for å utføre IMR- og konstruksjonsarbeid.
Les også:
-
Nordnorsk rederi har bestilt sitt andre offshorefartøy
Det har vært bygget få offshorefartøy i subsea-segmentet de siste årene. Et halvår etter forrige bestilling har det nordnorske rederiet Agalas nå kontrahert fartøy nummer 2.
-
Nytt nordnorsk rederi ser mot havvind: Har bestilt første båt – planlegger for flere
Bak det nyetablerte rederiet Agalas står to tradisjonsrike fiskeriaktører og et ledende skipsdesignselskap. Første fartøy til over en halv milliard er satt i bestilling med levering første kvartal 2025.
-
Norsk rederi vinner internasjonal pris
-
Forlenger leieavtale for LNG-drevet forsyningsskip