Volstads kontrakt med Tersan effektiv
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
I første halvdel av juli offentliggjorde Volstad Shipping en ordre på et stort konstruksjonsskip av Skipsteknisk ST-259 design ved tyrkiske Tersan Shipyard. Kontrakten ble inngått på spekulasjon, og hadde forbehold om finansiering. Nå er er dette ordnet, og kontrakten effektiv.
Nybygget er en helt ny utgave av ST-259 og har en lengde på 128 meter og bredde 25 meter. Med tilleggsbenevnelsen “Arctic” blir skipet spesielt utviklet for nordområdene med høy isklasse, ROV-moonpooler og avisningsanlegg. Videre blir skipet utrustet med en 300-tonns offshorekran, 120 manns innredning og DP3-system. Levering skal finne sted 4. kvartal 2015. Omtrent 50 prosent av kontraktsverdien skal være på på norskprodusert utstyr og tjenester.
Finanseringen har hele tiden vært tenkt besørget med en kombinasjon av egenkapital og lån, og det opprinnelige forbeholdet i kontrakten var fra rederiets side ikke forventet å skape problemer. Nå er altså finansiering og alle garantier på plass.
Etter levering skal skipet kunne utføre subsea-, IMR- og konstruksjonsoppgaver. Prislappen skal være i størrelsesorden 800 millioner kroner, og det er Fearnley Offshore Supply som har vært tilrettelegger i kontrakten. Fearnley skal også håndtere befraktning av nybygget.
Som nevnt ble byggekontrakten inngått uten at det foreligger beskjeftigelse for skipet. I Volstad er man imidlertid positiv. Det er fortsatt god etterspørsel etter denne typen tonnasje, og det skal nok være mulig å slutte skipet i akseptabel kontrakt.
Under Nor-Shipping forklarte M. Sakir Erdogan, som jobber med forretningsutvikling i Tersan, til Skipsrevyen at det er en bevisst satsing som har ligget bak posisjoneringen blant norske kunder. Anlegget til Tersan i Yalova er omfattende og egnet for store prosjekter. Han uttalte at hovedmålet er å komme inn i det norske offshoremarkedet, og helst levere ferdig utrustede store fartøyer. Kontrakten med Volstad Shipping er verftets første i så måte.