- Vi strakk strikken litt for langt

Nor-Fishing: El-sjark pioneeren Erik Ianssen innrømmer at de tok for hardt i da de bygde verdens første el-sjark “Karoline”. Likevel står han fast ved at verftet har levert sin siste fossile fiskebåt. – Herfra og ut blir det kun hybrid. 

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Dieselteknologien er et utdatert teknologi, sier Ianssen og understreker at skal vi leve lenge må vi ta i bruk moderne teknologi. – Det blir en delvis innfasing av fornybar energi, det er ikke noe problem, det er bare pengene det står på, hveder Ianssen.

Nylig ble el-sjark nummer to kontrahert ved Selfa Arctic. Forgjengeren, “Karoline” viste seg å bli en mer kostbar affære enn forventet.

– Vi dro strikken litt for langt. Det blir for dyrt for fiskeren. Det var ikke et kommersielt salgbart produkt, men vi har lært mye av det, utdyper Ianssen. – Det vi introduseer nå, koster ikke noe mer enn en konvensjonell fiskebåt, hevder han. 

Lyktes ikke med havbruk

- Jeg var veldig sikker på havbruk skulle bli vår neste store nisje, men nå har vi prøvd og prøvd fordi det er så opplagt at det er fornuftig med hybridløsninger innen havbruk, sier Ianssen. Havbruksnæringen står for opptil fem prosent av Norges totale petroleumsforbruk. – Dette er potensial verken næringen eller fiskeridepartementet har ønsket å ta ut. Men så lenge det ikke er noen krav, gjør man det på gamlemåten, sier Ianssen og trekker på skuldrene. 

Savner initativ

Nok en gang etterlyste Ianssen statlig initativ for å få fortgang på nullutslipsvisjonen. – Det mangler stalige insentiver, det kunne vært krav om at skal du få grønne konsesjoner så må du gjøre det på den smarte måten, mener Ianssen.